Terveyden edistäminen yläkoulussa ja toisella asteella - ohjeistus tapahtuman järjestämiseen
Palmberg, Lotta; Panigrahi, Nona (2013)
Palmberg, Lotta
Panigrahi, Nona
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158621
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158621
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli koota terveydenhoitajaopiskelijoiden aiemmin järjestämien tapahtumien tapahtumaraporttien pohjalta ohjeistus, jota apuna käyttäen terveyden edistämisen tapahtumia olisi helpompi järjestää. Tavoitteena oli kehittää tapahtuman järjestämistä terveyden edistämisen keinona koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa. Opinnäytetyömme on osa ”Terveyttä edistävien työmenetelmien arviointi ja kehittäminen” -hanketta, joka on yhteistyöhanke Metropolia Ammattikorkeakoulun terveys- ja hoitoalan sekä Helsingin kaupungin terveyskeskuksen neuvolatyön ja terveyden edistämisen sekä koulu- ja opiskeluterveydenhuollon yksiköiden välillä.
Opinnäytetyömme toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Aineistonamme ohjeistuksen luomisessa käytimme terveydenhoitajaopiskelijoiden aiemmin järjestämien terveyden edistämisen tapahtumien tapahtumaraportteja, joista etsimme yhtäläisyyksiä ja hyväksi havaittuja tapahtuman järjestämisen vaiheita ja keinoja. Sovelsimme näitä vaiheita Greenin ja Kreuterin luomaan Precede‒Proceed-malliin, joka on kehitetty terveysohjelmien suunnittelua ja arviointia varten. Kohderyhmämme rajautui opinnäytetyöprosessin aikana yläkoulun ja toisen asteen oppilaitoksien oppilaisiin eli 13‒18-vuotiaisiin nuoriin. Työmme soveltuu mielestämme parhaiten terveydenhuoltoalan opiskelijoiden käyttöön terveyden edistämisen tapahtumia suunniteltaessa, mutta sitä voivat hyödyntää kaikki terveyden edistämisen tapahtuman järjestäjät koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa.
Aineistomme pohjalta loimme ”tapahtuman järjestämisen tikapuut”, eli ohjeistuksen tapahtuman järjestämiseen yläkouluissa ja toisen asteen oppilaitoksissa. Ohjeistus käsittää tapahtuman järjestämisen eri vaiheita, sisältäen järjestämisen suunnittelu- sekä arviointivaiheet. Terveyden edistämisen tapahtumat ovat tehokas keino edistää yhteisöjen terveyttä. Aineistomme tapahtumien osallistujat olivat pääosin kokeneet tapahtumat itselleen hyödyllisiksi. Jatkokehittämisehdotuksenamme on, että ohjeistuksen toimivuutta kokeiltaisiin käytännössä. Lisäksi ehdotamme, että jatkossa ohjeistus voidaan kehittää koskemaan myös muita ikäryhmiä.
Opinnäytetyömme toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Aineistonamme ohjeistuksen luomisessa käytimme terveydenhoitajaopiskelijoiden aiemmin järjestämien terveyden edistämisen tapahtumien tapahtumaraportteja, joista etsimme yhtäläisyyksiä ja hyväksi havaittuja tapahtuman järjestämisen vaiheita ja keinoja. Sovelsimme näitä vaiheita Greenin ja Kreuterin luomaan Precede‒Proceed-malliin, joka on kehitetty terveysohjelmien suunnittelua ja arviointia varten. Kohderyhmämme rajautui opinnäytetyöprosessin aikana yläkoulun ja toisen asteen oppilaitoksien oppilaisiin eli 13‒18-vuotiaisiin nuoriin. Työmme soveltuu mielestämme parhaiten terveydenhuoltoalan opiskelijoiden käyttöön terveyden edistämisen tapahtumia suunniteltaessa, mutta sitä voivat hyödyntää kaikki terveyden edistämisen tapahtuman järjestäjät koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa.
Aineistomme pohjalta loimme ”tapahtuman järjestämisen tikapuut”, eli ohjeistuksen tapahtuman järjestämiseen yläkouluissa ja toisen asteen oppilaitoksissa. Ohjeistus käsittää tapahtuman järjestämisen eri vaiheita, sisältäen järjestämisen suunnittelu- sekä arviointivaiheet. Terveyden edistämisen tapahtumat ovat tehokas keino edistää yhteisöjen terveyttä. Aineistomme tapahtumien osallistujat olivat pääosin kokeneet tapahtumat itselleen hyödyllisiksi. Jatkokehittämisehdotuksenamme on, että ohjeistuksen toimivuutta kokeiltaisiin käytännössä. Lisäksi ehdotamme, että jatkossa ohjeistus voidaan kehittää koskemaan myös muita ikäryhmiä.