Tyyne Luoman ura ja terveyssisarkoulutus vuonna 1931-32 : analyysi varhaisen vuorovaikutuksen teemojen mukaan
Laitinen, Sari; Väkiparta, Hanna (2013)
Laitinen, Sari
Väkiparta, Hanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158611
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158611
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvailla ja ymmärtää terveydenhuoltoneuvos Tyyne Luoman elämäntyötä terveydenhoitajakoulutuksen historian ja varhaisen vuorovaikutuksen teemojen avulla. Opinnäytetyön tavoitteena on yhdistää osa terveydenhoitotyön historiasta nykypäivän terveydenhoitajan työhön. Tämä opinnäytetyö on osa Metropolian Ammattikorkeakoulun Terveys- ja hoitoalan ylläpitämän Hoitotyön koulutuksen museon ja Metropolian
Ammattikorkeakoulun yhteistä hanketta Hoitotyön ja sen koulutuksen historiasta nykypäiviin ja tulevaisuuteen.
Opinnäytetyön lähestymistapa on historiallinen. Teoreettinen viitekehys ja tulkintamenetelmä nousevat hoitotieteen laadullisesta tutkimusmenetelmästä. Opinnäytetyössä on käytetty Hoitotyön museon ja Kansallisarkiston dokumentteja sekä hoitotyön historiaan liittyviä tutkimuksia ja kirjallisuutta. Dokumenttien avulla kuvaillaan Tyyne Luoma ja hänen uransa. Varhaisen vuorovaikutuksen teemojen avulla kuvaillaan hänen ajatuksiaan terveydenhoitajan koulutuksesta, terveydenhoitajan työn kehittämisestä,terveyssisarkoulutuksen syntyvaiheista sekä siitä, miten varhainen vuorovaikutus huomioitiin koulutuksessa.
Varhaisen vuorovaikutuksen analyysirungon teemoiksi muodostuivat terveydenhoitajan tehtävät ja taidot, terveydenhoitajan ominaisuudet, terveydenhoitajan työympäristö ja imeväisikäinen lapsi perheineen.
Opinnäytetyössä merkitykselliseksi nousi, miten paljon Tyyne Luoma opetti ja kirjoitti perheestä kokonaisuutena, yhteisökeskeisyydestä, terveydenhoitajan ominaisuuksista ja niiden kytkeytymisestä nykypäivän varhaiseen vuorovaikutukseen. Osa oppiaineiden sisällöistä
on vahvistanut myös terveydenhoitajan vuorovaikutustaitoja sekä kykyä kohdata perhe kokonaisuutena ja tukea perheen sisäistä vuorovaikutusta. Tuolloin oli jo nähtävissä
äidin ja vauvan varhaisen vuorovaikutuksen tukemisen merkitys muun muassa siten, että vastasyntyneen ja äidin ensikohtaamiseen annettiin aikaa.
Yhteiskunnassa tapahtuneiden muutosten ja terveydenhoitotyön historian tuntemus auttaa äitiys- ja lastenneuvolan terveydenhoitajaa ymmärtämään ja vaikuttamaan sukupolvien
ajan vallinneisiin käsityksiin imeväisikäisen lapsen hoidosta.
Ammattikorkeakoulun yhteistä hanketta Hoitotyön ja sen koulutuksen historiasta nykypäiviin ja tulevaisuuteen.
Opinnäytetyön lähestymistapa on historiallinen. Teoreettinen viitekehys ja tulkintamenetelmä nousevat hoitotieteen laadullisesta tutkimusmenetelmästä. Opinnäytetyössä on käytetty Hoitotyön museon ja Kansallisarkiston dokumentteja sekä hoitotyön historiaan liittyviä tutkimuksia ja kirjallisuutta. Dokumenttien avulla kuvaillaan Tyyne Luoma ja hänen uransa. Varhaisen vuorovaikutuksen teemojen avulla kuvaillaan hänen ajatuksiaan terveydenhoitajan koulutuksesta, terveydenhoitajan työn kehittämisestä,terveyssisarkoulutuksen syntyvaiheista sekä siitä, miten varhainen vuorovaikutus huomioitiin koulutuksessa.
Varhaisen vuorovaikutuksen analyysirungon teemoiksi muodostuivat terveydenhoitajan tehtävät ja taidot, terveydenhoitajan ominaisuudet, terveydenhoitajan työympäristö ja imeväisikäinen lapsi perheineen.
Opinnäytetyössä merkitykselliseksi nousi, miten paljon Tyyne Luoma opetti ja kirjoitti perheestä kokonaisuutena, yhteisökeskeisyydestä, terveydenhoitajan ominaisuuksista ja niiden kytkeytymisestä nykypäivän varhaiseen vuorovaikutukseen. Osa oppiaineiden sisällöistä
on vahvistanut myös terveydenhoitajan vuorovaikutustaitoja sekä kykyä kohdata perhe kokonaisuutena ja tukea perheen sisäistä vuorovaikutusta. Tuolloin oli jo nähtävissä
äidin ja vauvan varhaisen vuorovaikutuksen tukemisen merkitys muun muassa siten, että vastasyntyneen ja äidin ensikohtaamiseen annettiin aikaa.
Yhteiskunnassa tapahtuneiden muutosten ja terveydenhoitotyön historian tuntemus auttaa äitiys- ja lastenneuvolan terveydenhoitajaa ymmärtämään ja vaikuttamaan sukupolvien
ajan vallinneisiin käsityksiin imeväisikäisen lapsen hoidosta.