ERITYISEN TUEN TARPEESSA OLEVIEN LASTEN LEIKKITAITOJEN ARVIOINTI : PAGS-leikinarviointimenetelmä varhaiskasvattajan työvälineenä
Kärkkäinen, Tanja; Amemori, Erika (2013)
Kärkkäinen, Tanja
Amemori, Erika
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158600
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158600
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme toimeksiantajana toimi PAGS-leikinarviointimenetelmän kehittäjä Tiina Lautamo. PAGS on tuore varhaiskasvattajien käyttöön luotu menetelmä 2-8-vuotiaiden lasten vapaan leikin arviointiin. PAGS-menetelmää ei ole vielä tutkittu päiväkotiryhmissä erityisen tuen tarpeessa olevien lasten löytämiseksi ja tällainen menetelmä olisi tärkeä työväline päiväkodin työntekijöille.
Aiheenamme oli erityisen tuen tarpeessa olevien lasten leikkitaitojen arviointi PAGS-leikinarviointimenetelmää hyödyntäen. Opinnäytetyömme tavoitteena oli selvittää tavoittaako PAGS-leikinarviointimenetelmä varhaiskasvatuksen ammattilaisen käytössä päiväkotiryhmän jo todetut erityisen tuen tarpeessa olevat lapset sekä ilmeneekö tuloksissa muita lapsia, joilla leikkitaitojensa perusteella voi olla erityisen tuen tarvetta arjessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös selvittää millaisia arjessa erityistä tukea tarvitsevien lasten leikkitaidot ovat.
Opinnäytetyömme oli sekä määrällinen että laadullinen tutkimus. Tutkimusaineisto on Tiina Lautamon toimesta kerätty järjestämällä kuudelle päivähoitoyrityksen työntekijälle PAGS-menetelmän käyttäjäkoulutus, jonka jälkeen he toteuttivat lasten arvioinnit pisteyttämällä kunkin lapsen leikin havainnoinnit PAGS-kaavakkeelle. Lisäksi he täyttivät kyselylomakkeen lapsen päivittäisestä tuen tarpeesta. Aineisto analysoitiin muuntamalla työntekijöiden antamat leikin pisteytykset PAGS-menetelmällä kunkin lapsen leikin taitavuutta kuvaavaksi välimatkaasteikollisiksi logit-arvoiksi moniosaisen Rasch-analyysin avulla käyttämällä Facets-ohjelmaa. Laadullisesti tarkastelimme lasten leikkitaidoissa ilmenneitä haasteita ja arjen tuen tarpeiden yhteyttä niihin.
Tutkimustuloksemme osoittivat PAGS-menetelmän soveltuvan erityisen tuen tarpeessa olevien lasten seulomiseen päiväkotiryhmässä. PAGS-menetelmällä aineistosta esiin nousi myös lapsia, jotka tarvitsevat tukea leikissään, vaikka heillä ei ole todettua tuen tarvetta arjessa. Tuloksemme osoittivat, että arjessa tukea tarvitsevilla lapsilla on erinäisiä haasteita myös leikkitaidoissa.
Aiheenamme oli erityisen tuen tarpeessa olevien lasten leikkitaitojen arviointi PAGS-leikinarviointimenetelmää hyödyntäen. Opinnäytetyömme tavoitteena oli selvittää tavoittaako PAGS-leikinarviointimenetelmä varhaiskasvatuksen ammattilaisen käytössä päiväkotiryhmän jo todetut erityisen tuen tarpeessa olevat lapset sekä ilmeneekö tuloksissa muita lapsia, joilla leikkitaitojensa perusteella voi olla erityisen tuen tarvetta arjessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös selvittää millaisia arjessa erityistä tukea tarvitsevien lasten leikkitaidot ovat.
Opinnäytetyömme oli sekä määrällinen että laadullinen tutkimus. Tutkimusaineisto on Tiina Lautamon toimesta kerätty järjestämällä kuudelle päivähoitoyrityksen työntekijälle PAGS-menetelmän käyttäjäkoulutus, jonka jälkeen he toteuttivat lasten arvioinnit pisteyttämällä kunkin lapsen leikin havainnoinnit PAGS-kaavakkeelle. Lisäksi he täyttivät kyselylomakkeen lapsen päivittäisestä tuen tarpeesta. Aineisto analysoitiin muuntamalla työntekijöiden antamat leikin pisteytykset PAGS-menetelmällä kunkin lapsen leikin taitavuutta kuvaavaksi välimatkaasteikollisiksi logit-arvoiksi moniosaisen Rasch-analyysin avulla käyttämällä Facets-ohjelmaa. Laadullisesti tarkastelimme lasten leikkitaidoissa ilmenneitä haasteita ja arjen tuen tarpeiden yhteyttä niihin.
Tutkimustuloksemme osoittivat PAGS-menetelmän soveltuvan erityisen tuen tarpeessa olevien lasten seulomiseen päiväkotiryhmässä. PAGS-menetelmällä aineistosta esiin nousi myös lapsia, jotka tarvitsevat tukea leikissään, vaikka heillä ei ole todettua tuen tarvetta arjessa. Tuloksemme osoittivat, että arjessa tukea tarvitsevilla lapsilla on erinäisiä haasteita myös leikkitaidoissa.