Messuosaston suunnittelu ja toteutus MATKA2013 -messuille : Case: Raya Group Asia
Eronen, Anniina (2013)
Eronen, Anniina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158585
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158585
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa messuosasto toimeksiantajalle Matka2013-messuille. Thaimaassa toimiva suomalainen sukelluskeskus Raya Divers, purjehdusyritys Raya Sailing, Surfhouse ja Cello -Hotel, sekä Indonesiassa toimiva sukelluskeskus Living Colours osallistuivat samalla messuosastolla 17.-20.1.2013 Hel-singin messukeskuksessa järjestetyille matkamessuille. Päätuotteena messuilla olivat sukellus- ja snorklausmatkat Aasiaan, joita yritykset markkinoinnin lisäksi myös myivät messujen aikana.
Matkamessut ovat markkinointiviestinnän tehokas keino vaikuttaa asiakkaisiin sekä yhteistyökumppaneihin. Messut ovat myös tapahtumamarkkinointia parhaimmillaan.
Yritykset osallistuivat messuille saadakseen lisää näkyvyyttä Suomessa, kasvattaakseen myyntiä sekä etsimään tärkeitä yhteistyökumppaneita. Konkreettisen palautteen saaminen asiakkailta ja henkilökunnalta on myös tärkeää messuille lähdettäessä.
Päätoimeksiantajayritys Raya Divers osallistui messuille ensimmäistä kertaa vuotta aikaisemmin (2012), joten tavoitteena oli myynnin ja näkyvyyden parantaminen vuodelle 2013. Tällä kerralla mukana oli myös muita yrityksiä, joten messubudjetti oli suurempi. Messuilla yritykset pääsivät kohtaamaan henkilökohtaisesti asiakkaitaan ja samalla toteutettiin haastattelu kävijöille, joka käsitteli messuosaston onnistumista. Uusia asiakaskontakteja saatiin reilusti ja messuosasto sai erittäin hyvää palautetta. Myös myyntiluvut kasvoivat vuodesta 2012.
Pääsääntöisesti toimeksiantajayritykset olivat tyytyväisiä messuista saatuihin tuloksiin. Kävijät antoivat rakentavaa palautetta, jota voidaan hyödyntää seuraavalla messuosallistumisella. Asiakaskontaktien määrä oli suuri, myynti messuilla oli tehokasta ja yritykset ovat taas paljon tietoisempia yrityskuvastaan kuin aikaisemmin.
Matkamessut ovat markkinointiviestinnän tehokas keino vaikuttaa asiakkaisiin sekä yhteistyökumppaneihin. Messut ovat myös tapahtumamarkkinointia parhaimmillaan.
Yritykset osallistuivat messuille saadakseen lisää näkyvyyttä Suomessa, kasvattaakseen myyntiä sekä etsimään tärkeitä yhteistyökumppaneita. Konkreettisen palautteen saaminen asiakkailta ja henkilökunnalta on myös tärkeää messuille lähdettäessä.
Päätoimeksiantajayritys Raya Divers osallistui messuille ensimmäistä kertaa vuotta aikaisemmin (2012), joten tavoitteena oli myynnin ja näkyvyyden parantaminen vuodelle 2013. Tällä kerralla mukana oli myös muita yrityksiä, joten messubudjetti oli suurempi. Messuilla yritykset pääsivät kohtaamaan henkilökohtaisesti asiakkaitaan ja samalla toteutettiin haastattelu kävijöille, joka käsitteli messuosaston onnistumista. Uusia asiakaskontakteja saatiin reilusti ja messuosasto sai erittäin hyvää palautetta. Myös myyntiluvut kasvoivat vuodesta 2012.
Pääsääntöisesti toimeksiantajayritykset olivat tyytyväisiä messuista saatuihin tuloksiin. Kävijät antoivat rakentavaa palautetta, jota voidaan hyödyntää seuraavalla messuosallistumisella. Asiakaskontaktien määrä oli suuri, myynti messuilla oli tehokasta ja yritykset ovat taas paljon tietoisempia yrityskuvastaan kuin aikaisemmin.