Visualisointi ADHD-lapselle : Suunnittelu kohderyhmän arjen taitojen harjoittamiseksi
Kunelius, Hanna (2013)
Kunelius, Hanna
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148517
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148517
Tiivistelmä
Tutkielmassani käsittelen sitä, kuinka tuotetaan kuvitusta ADHD-lapsen arjen taitojen harjoittamiseksi. Produktiossani tein kuvituksen, ja taiton Medifamilia Oy:n tehtävä- ja materiaalipakettiin, jonka kohderyhmänä on ADHD-lapset. Materiaaleja käytetään Medifamilia Oy:n järjestämässä kuntoutuksessa, ja lapset saavat paketin mukaansa omaan arkeensa kuntoutuksen jälkeen.
Työni tavoitteena on luoda näkökanta siihen minkälaista kuvitusta ja muuta visualisointia voidaan tälle tietylle kohderyhmälle käyttää, niin että hyöty saadaan materiaaleista parhaiten esille, eli ne todella ovat tukena arjen taitojen harjoittamisessa myös toiminnallisesti.Tavoitteena on myös luoda kuvittajalle ja graafikolle ohjeistusta kuinka materiaalit kannattaa rakentaa, kun kohderyhmänä ovat ADHD-lapset. Tietoperustana käytän tutkielmalleni haastattelua, ADHD:ta käsittelevää kirjallisuutta sekä kirjallisuutta visuaalisesta suunnittelusta. Olen pyrkinyt löytämään tietoa myös siitä kuinka kuvia käytetään toiminnan ohjauksessa ADHD-lasten arjessa. Analysoin kuvia, ja kuvakortteja joita on jo käytös-sä toiminnanohjauksessa lasten- ja nuorten ADHD:hen liittyen.
Lopputuloksissa tutkielmani loppupuolella esittelen suuntaa-antavaa analyysia siitä miten tällaiselle kohderyhmälle löytämieni kohtien kautta voidaan tehdä visuaalista suunnittelua. Tutkielmani sisältöä voidaan käyttää viitteellisenä ohjeistuksena kun tavoitteena on suunnitella kuvitusta tai muuta visualisointia ADHD- lapsen arjen taitojen harjoittamiseksi kuntoutuksessa käytettävän toiminnan ohjauksen kautta.
Työni tavoitteena on luoda näkökanta siihen minkälaista kuvitusta ja muuta visualisointia voidaan tälle tietylle kohderyhmälle käyttää, niin että hyöty saadaan materiaaleista parhaiten esille, eli ne todella ovat tukena arjen taitojen harjoittamisessa myös toiminnallisesti.Tavoitteena on myös luoda kuvittajalle ja graafikolle ohjeistusta kuinka materiaalit kannattaa rakentaa, kun kohderyhmänä ovat ADHD-lapset. Tietoperustana käytän tutkielmalleni haastattelua, ADHD:ta käsittelevää kirjallisuutta sekä kirjallisuutta visuaalisesta suunnittelusta. Olen pyrkinyt löytämään tietoa myös siitä kuinka kuvia käytetään toiminnan ohjauksessa ADHD-lasten arjessa. Analysoin kuvia, ja kuvakortteja joita on jo käytös-sä toiminnanohjauksessa lasten- ja nuorten ADHD:hen liittyen.
Lopputuloksissa tutkielmani loppupuolella esittelen suuntaa-antavaa analyysia siitä miten tällaiselle kohderyhmälle löytämieni kohtien kautta voidaan tehdä visuaalista suunnittelua. Tutkielmani sisältöä voidaan käyttää viitteellisenä ohjeistuksena kun tavoitteena on suunnitella kuvitusta tai muuta visualisointia ADHD- lapsen arjen taitojen harjoittamiseksi kuntoutuksessa käytettävän toiminnan ohjauksen kautta.