POLKUPYÖRÄN OSTOPÄÄTÖSPROSESSI JA SIIHEN VAIKUTTAVAT TEKIJÄT
Innanen, Kristiina (2013)
Innanen, Kristiina
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148503
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148503
Tiivistelmä
Työn toimeksiantajana toimi oululainen polkupyörien ja urheiluvälineiden vähittäiskauppa Special Bike. Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä toimeksiantajalle tietoa asiakkaiden polkupyörän ostopäätösprosessin etenemisestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Tutkimuksen avulla oli tarkoitus luoda parempaa asiakasymmärrystä, jota Special Bike pystyy käyttämään asiakkaidensa parhaaseen mahdolliseen palvelemiseen. Lisäksi saatujen tutkimustulosten avulla yritys pystyy kohdistamaan markkinointiaan paremmin.
Tietoperustassa esitellään aluksi toimeksiantajayritys ja annetaan lukijalle lyhyt katsaus sen tarjoamaan kuuluvista pyörätyypeistä. Tämän jälkeen perehdytään ostopäätösprosessin vaiheisiin sekä siihen vaikuttaviin tekijöihin. Nämä ostopäätösprosessiin vaikuttavat tekijät on valittu useiden tekijöiden joukosta sillä perusteella, että ne ovat polkupyörän ostossa olennaisimmin vaikuttavat. Lisäksi toimeksiantajan haastattelun ja oman kokemusperäisen tiedon avulla tietoperusta ja käytäntö on saatu keskustelemaan toistensa kanssa. Tietoperusta muodostuukin kuluttajan ostokäyttäytymisen teoriasta sekä sen soveltamisesta pyörän ostoon. Empiirisessä osiossa käydään läpi käytetty tutkimusmenetelmä, tutkimuksen toteutus ja tutkimustulokset. Lisäksi työn lopussa pohdinta osiossa arvioidaan opinnäytetyön onnistumista ja tuodaan esille jatkotutkimusongelmia.
Opinnäytetyön tutkimuksen toteutuksessa käytettiin kvantitatiivista eli tilastollista menetelmää. Kysely toteutettiin julkisella Internet -linkillä Webropol-ohjelman avulla 15–22.4.2013 välisenä aikana. Linkki oli Special Biken verkkosivujen ja Facebook -sivujen lisäksi tutkijan omilla Facebook -sivuilla. Vastauksia saatiin kaiken kaikkiaan kerättyä 207 kappaletta.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että suurin pyörän hankinnan taustalla vaikuttava tarve oli pyörän varastetuksi tuleminen. Lisäksi eri pyörävaihtoehtojen informaation etsinnässä vastaajat hankkivat eniten tietoa omista aiemmista kokemuksistaan ja vähiten taas Facebookista. Suurin osa vastaajista käytti myös monia informaatiokanavia pyörien vertailemiseen. Iällä ja elämäntyylillä näytti olevan jonkin verran vaikutusta polkupyörän hankintaan. Lisäksi ystävät, pyörän käyttötarkoitus, taloudellinen tilanne sekä pyörän rikkoutuminen vaikuttivat pyörän ostoprosessiin. Yrityksen markkinoinnin kilpailukeinoista taas tuotteella ja sen ominaisuuksilla, hinnalla, pyörän saatavuudella sekä markkinointiviestinnällä oli kaikilla vaikutusta polkupyörän ostoprosessiin.
Tietoperustassa esitellään aluksi toimeksiantajayritys ja annetaan lukijalle lyhyt katsaus sen tarjoamaan kuuluvista pyörätyypeistä. Tämän jälkeen perehdytään ostopäätösprosessin vaiheisiin sekä siihen vaikuttaviin tekijöihin. Nämä ostopäätösprosessiin vaikuttavat tekijät on valittu useiden tekijöiden joukosta sillä perusteella, että ne ovat polkupyörän ostossa olennaisimmin vaikuttavat. Lisäksi toimeksiantajan haastattelun ja oman kokemusperäisen tiedon avulla tietoperusta ja käytäntö on saatu keskustelemaan toistensa kanssa. Tietoperusta muodostuukin kuluttajan ostokäyttäytymisen teoriasta sekä sen soveltamisesta pyörän ostoon. Empiirisessä osiossa käydään läpi käytetty tutkimusmenetelmä, tutkimuksen toteutus ja tutkimustulokset. Lisäksi työn lopussa pohdinta osiossa arvioidaan opinnäytetyön onnistumista ja tuodaan esille jatkotutkimusongelmia.
Opinnäytetyön tutkimuksen toteutuksessa käytettiin kvantitatiivista eli tilastollista menetelmää. Kysely toteutettiin julkisella Internet -linkillä Webropol-ohjelman avulla 15–22.4.2013 välisenä aikana. Linkki oli Special Biken verkkosivujen ja Facebook -sivujen lisäksi tutkijan omilla Facebook -sivuilla. Vastauksia saatiin kaiken kaikkiaan kerättyä 207 kappaletta.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että suurin pyörän hankinnan taustalla vaikuttava tarve oli pyörän varastetuksi tuleminen. Lisäksi eri pyörävaihtoehtojen informaation etsinnässä vastaajat hankkivat eniten tietoa omista aiemmista kokemuksistaan ja vähiten taas Facebookista. Suurin osa vastaajista käytti myös monia informaatiokanavia pyörien vertailemiseen. Iällä ja elämäntyylillä näytti olevan jonkin verran vaikutusta polkupyörän hankintaan. Lisäksi ystävät, pyörän käyttötarkoitus, taloudellinen tilanne sekä pyörän rikkoutuminen vaikuttivat pyörän ostoprosessiin. Yrityksen markkinoinnin kilpailukeinoista taas tuotteella ja sen ominaisuuksilla, hinnalla, pyörän saatavuudella sekä markkinointiviestinnällä oli kaikilla vaikutusta polkupyörän ostoprosessiin.