”Hortonomiksi riittää ykkönen” : -Koulutuksen haasteet maisemasuunnittelun koulutusohjelmassa
Ketola, Satu (2013)
Ketola, Satu
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148494
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148494
Tiivistelmä
Maisemasuunnittelun koulutus on jo jonkin aikaa ollut muutoksen paineen alla. Tätä kirjoittaessa moni uudistus on jo toteutumassa tai vähintään muhimassa lopulliseen muotoonsa. Muutoksen tarve antoi intoa selvittää tämän työn ydinkysymystä, koulutuksen kohtaamia haasteita maisemasuunnittelun koulutusohjelmassa. Opinnäytetyössä annettiin erityistä painoarvoa ja etsittiin vastuksia siihen, millaisia haasteita työkenttä asettaa koulutukselle ja sen kehittämiselle. Tarkoituksena oli myös arvioida mihin suuntaan koulutus on menossa ja mihin suuntaan sen ehkä tulisi kehittyä.
Alkusysäyksen aiheen valinnalle antoi toiminta opiskelija-aktiivina, kiinnostus koulutusta kohtaan sekä turhautuminen alan perinteisempiin opinnäytetyön aiheisiin. Tilaajaksi työlle löytyi loogisesti Viherympäristöliitto. Teoriapohjan työlle antavat katsaus viheralan koulutuskentälle sekä nyky-tilanteen että historian perspektiivistä. Lisäksi työn teoriaosiossa tarkastellaan ammattikorkeakoulua, ammatillista osaamista, yleisiä työelämätaitoja sekä maisemasuunnittelun koulutusohjelmasta valmistuneen hortonomin työkenttää. Oma kiinnostus koulutuskenttää kohtaan sekä kokemukset luottamustehtävissä antoivat valmiuksia ymmärtää alan koulutuksen mo-ninaista kokonaisuutta melko hyvin.
Tutkimus toteutettiin käyttämällä menetelmänä teemahaastattelua. Haastateltavina oli viheralan ammattilaisia työkentän eri sektoreilta aina rakentamisesta suunnitteluun ja kunnallisorganisaatiosta pienyritykseen.
Viheralan koulutus kaipaa läheisempää kontaktia ja yhteistyötä työelämän kanssa. Koulutuksen tulisi tarjota samanaikaisesti vahvaa tietopohjaa ja työkaluja oman työn tekemiseen. Myös hortonomien parempi ammatti-identiteetti on tarpeellinen kehittämiskohde. Lisäksi kansan syvien rivien tietoisuus viheralasta kaipaa kohennusta, joka onnistuessaan kasvattaa mahdollisuuksia alan parempaan tulevaisuuteen.
Alkusysäyksen aiheen valinnalle antoi toiminta opiskelija-aktiivina, kiinnostus koulutusta kohtaan sekä turhautuminen alan perinteisempiin opinnäytetyön aiheisiin. Tilaajaksi työlle löytyi loogisesti Viherympäristöliitto. Teoriapohjan työlle antavat katsaus viheralan koulutuskentälle sekä nyky-tilanteen että historian perspektiivistä. Lisäksi työn teoriaosiossa tarkastellaan ammattikorkeakoulua, ammatillista osaamista, yleisiä työelämätaitoja sekä maisemasuunnittelun koulutusohjelmasta valmistuneen hortonomin työkenttää. Oma kiinnostus koulutuskenttää kohtaan sekä kokemukset luottamustehtävissä antoivat valmiuksia ymmärtää alan koulutuksen mo-ninaista kokonaisuutta melko hyvin.
Tutkimus toteutettiin käyttämällä menetelmänä teemahaastattelua. Haastateltavina oli viheralan ammattilaisia työkentän eri sektoreilta aina rakentamisesta suunnitteluun ja kunnallisorganisaatiosta pienyritykseen.
Viheralan koulutus kaipaa läheisempää kontaktia ja yhteistyötä työelämän kanssa. Koulutuksen tulisi tarjota samanaikaisesti vahvaa tietopohjaa ja työkaluja oman työn tekemiseen. Myös hortonomien parempi ammatti-identiteetti on tarpeellinen kehittämiskohde. Lisäksi kansan syvien rivien tietoisuus viheralasta kaipaa kohennusta, joka onnistuessaan kasvattaa mahdollisuuksia alan parempaan tulevaisuuteen.