Tilitoimisto Aldian myyntilaskuprosessin ohjeet asiakkaille
Romppanen, Anne (2013)
Romppanen, Anne
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148483
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148483
Tiivistelmä
Tilitoimisto Aldia on nykyaikainen palveleva tilitoimisto, joka tarjoaa pk-yrityksille suunnattuja tilitoimistopalveluita. Aldia on Netvisorin kumppanuustilitoimisto ja asiakkaat saavat käyttöönsä kaikki Netvisor-palvelut. Suuri osa Aldian asiakkaiden taloushallinnon toiminnoista hoidetaan sähköisesti. Sähköinen taloushallinto tarkoittaa, että kaikki taloushallintoon liittyvät työt hoidetaan tehokkaasti sähköisten työvälineiden ja -menetelmien avulla.
Myyntilaskujen tekeminen on tärkeä vaihe yritykselle. Laskun tekemisen prosessissa tapahtuvilla virheillä ja myöhästymisillä voi olla vaikutusta yrityksen taloudelliseen tilanteeseen negatiivisesti. Tarkoituksena tässä työssä oli luoda asiakaslähtöinen kirjallinen ohjeistus myyntilaskujen tekemiseen. Myyntilaskuprosessin ohje asiakkaille toteutettiin osana Aldian palvelujen kehittämistoimintaa. Kehittämistyön tuotoksena syntynyt myyntilaskun tekemisen ohjeet asiakkaille on osa Aldian Tekes-projektia ”Asiakasosaamisen vahvistaminen kasvukehityksen turvaamiseksi”. Ohjeen tarkoituksena on opastaa tilitoimisto Aldian asiakkaita myyntilaskun tekemiseen vaadittavien perustietojen ylläpitämisessä ja itse myyntilaskun tekemisessä ja sen tulostamisessa Netvisor ohjelmassa. Ohje on tarkoitettu vain Aldian asiakkaiden käyttöön, eikä sitä tämän vuoksi julkaista tässä opinnäytetyössä kokonaisuudessaan.
Yritys luo arvoa silloin, kun se pystyy takaamaan jatkuvaa uudistumis- ja innovointikykyä. Asiakkaat pitävät tilitoimistoa yhä useammin tärkeänä, jopa strategisena kumppanina, joka talousosaamisellaan luo lisäarvoa yrityksille. Asiakkaiden pitkäaikaisen uskollisuuden ja kannattavuuden varmistamiseksi haluttiin asiakkuuden lujuutta kehittää. Myyntilaskuprosessin ohjeen avulla asiakkaat voivat luoda arvoa yhdessä Aldian kanssa. Olennaista oli kehittää asiakkaille aidosti toimiva ratkaisu, sellainen joka tuottaa arvoa. Kehittämistehtävällä on merkittävä rooli Aldian strategiassa ja toiminnassa.
Kilpailuaseman säilyttäminen edellyttää yrityksiltä nopeaa reagointia pysyäkseen kehityksen mukana. Asiakkaille on tarjottava mahdollisimman hyvin juuri heidän omiin tarpeisiinsa soveltuvia palveluja. Sähköisten palvelun käyttöönottamisessa on huomioitava riittävän monipuolinen ja syvällinen ohjeistus ohjelmien käyttämisessä.
Myyntilaskujen tekeminen on tärkeä vaihe yritykselle. Laskun tekemisen prosessissa tapahtuvilla virheillä ja myöhästymisillä voi olla vaikutusta yrityksen taloudelliseen tilanteeseen negatiivisesti. Tarkoituksena tässä työssä oli luoda asiakaslähtöinen kirjallinen ohjeistus myyntilaskujen tekemiseen. Myyntilaskuprosessin ohje asiakkaille toteutettiin osana Aldian palvelujen kehittämistoimintaa. Kehittämistyön tuotoksena syntynyt myyntilaskun tekemisen ohjeet asiakkaille on osa Aldian Tekes-projektia ”Asiakasosaamisen vahvistaminen kasvukehityksen turvaamiseksi”. Ohjeen tarkoituksena on opastaa tilitoimisto Aldian asiakkaita myyntilaskun tekemiseen vaadittavien perustietojen ylläpitämisessä ja itse myyntilaskun tekemisessä ja sen tulostamisessa Netvisor ohjelmassa. Ohje on tarkoitettu vain Aldian asiakkaiden käyttöön, eikä sitä tämän vuoksi julkaista tässä opinnäytetyössä kokonaisuudessaan.
Yritys luo arvoa silloin, kun se pystyy takaamaan jatkuvaa uudistumis- ja innovointikykyä. Asiakkaat pitävät tilitoimistoa yhä useammin tärkeänä, jopa strategisena kumppanina, joka talousosaamisellaan luo lisäarvoa yrityksille. Asiakkaiden pitkäaikaisen uskollisuuden ja kannattavuuden varmistamiseksi haluttiin asiakkuuden lujuutta kehittää. Myyntilaskuprosessin ohjeen avulla asiakkaat voivat luoda arvoa yhdessä Aldian kanssa. Olennaista oli kehittää asiakkaille aidosti toimiva ratkaisu, sellainen joka tuottaa arvoa. Kehittämistehtävällä on merkittävä rooli Aldian strategiassa ja toiminnassa.
Kilpailuaseman säilyttäminen edellyttää yrityksiltä nopeaa reagointia pysyäkseen kehityksen mukana. Asiakkaille on tarjottava mahdollisimman hyvin juuri heidän omiin tarpeisiinsa soveltuvia palveluja. Sähköisten palvelun käyttöönottamisessa on huomioitava riittävän monipuolinen ja syvällinen ohjeistus ohjelmien käyttämisessä.