Nordanvindens gåvor- Från folksaga till föreställning : Ett projekt som vill hämta en folksaga till dagens barn via teaterns medel
Kiikka, Bibi (2013)
Kiikka, Bibi
Yrkeshögskolan Novia
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148477
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148477
Tiivistelmä
Uskon ettemme tänä päivänä enää tunne suomenruotsalaisia kansansatujamme. Taiteellisessa lopputyössäni ”Nordanvindens gåvor” herätämme kolme unohtunutta kansansatua eloon teatteriesityksen kautta. Esitys on tarkoitettu 4–8- vuotiaille lapsille. Käsikirjoituksen on kirjoittanut minä Bibi Kiikka ja teatteri-ilmaisun ohjaaja Carmela Johansson. Kaikilla kolmella kansansadulla on sama alkulähde. Eli periaatteessa kaikki kolme satua ovat yksi ja sama satu. Halusimme esityksellämme tuoda esille kuinka tämä satu muuttui suullisen etenemisensä kautta. Esityksen jälkeen lapset saivat osallistua tarinatyöpajaan jossa he oppivat kansansadusta ja sen monipuolisesta sisällöstä. Työpajassa lapset saivat käyttää omaa mielikuvitustaan ja kertoa omia satuja. Kirjallisessa lopputyössäni kuvailen työprosessia sekä esityksen ja työpajan tuloksia.
Kirjallisessa lopputyössäni olen tutkinut kuinka metodimme toimi opettamaan kansansaduista teatteriesityksen ja tarinatyöajan kautta. Jaoin lapsiryhmien ohjaajille kyselylomakkeen jossa he saivat vastata eri kysymyksiin projektistamme. Vastaukset olivat positiivisia. Olen myös omien havaintojeni kautta tullut positiivisiin tuloksiin metodistamme. Olen havainnut että esitys sopi hyvin kohderyhmällemme mutta huomioin myös että se sopisi hyvin vähän vanhemmille lapsille sekä aikuisille.
Lopputyössäni olen myös tutkinut kansansadun historiaa, mistä se on tullut, kuinka vanha se on ja miksi se on olemassa.
Kirjallisessa lopputyössäni olen tutkinut kuinka metodimme toimi opettamaan kansansaduista teatteriesityksen ja tarinatyöajan kautta. Jaoin lapsiryhmien ohjaajille kyselylomakkeen jossa he saivat vastata eri kysymyksiin projektistamme. Vastaukset olivat positiivisia. Olen myös omien havaintojeni kautta tullut positiivisiin tuloksiin metodistamme. Olen havainnut että esitys sopi hyvin kohderyhmällemme mutta huomioin myös että se sopisi hyvin vähän vanhemmille lapsille sekä aikuisille.
Lopputyössäni olen myös tutkinut kansansadun historiaa, mistä se on tullut, kuinka vanha se on ja miksi se on olemassa.