Palvelutekstiviestien käyttöönotto sekä itsepalveluautomaatin sovelluksen uusiminen
Latva, Kirsi (2013)
Latva, Kirsi
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148443
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148443
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään muistutus- ja ilmoittautumistekstiviestien käyttöönotto sekä itseilmoittautumisautomaatin sovelluksen uusiminen toimeksiantajaorganisaatiossa. Taustalla on toimeksiantajan tarve parantaa asiakaspalvelua.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, minkälaisissa palveluissa hyödynnetään tekstiviestejä ja millaisia ovat kaksisuuntaisten tekstiviestien käyttökohteet sekä millaisissa käyttötarkoituksissa hyödynnetään itsepalveluautomaatteja, miten terveydenhuollon sektori hyödyntää itsepalveluautomaatteja itseilmoittautumisessa ja millaisia tunnistautumiskeinoja itseilmoittautumisautomaatilla on. Lisäksi tavoitteena oli kuvata hankkeena ollut projekti ja miten se eteni.
Opinnäytetyöhön sisältyy teoria- ja case -osa. Teoriaosassa tarkastellaan millaisia mobiilipalveluita matkapuhelinten omistajat käyttävät, kuinka matkapuhelinten käyttö on kehittynyt ja, mikä osa tuotetuista palveluista on tekstiviestipohjaisia. Teoriaosassa tarkastellaan myös, millaisissa käyttötarkoituksissa itsepalveluautomaatteja käytetään yleensä, miten asiakkaat suhtautuvat itsepalveluun, kuinka terveydenhuollon sektori hyödyntää itsepalveluautomaatteja itseilmoittautumisessa ja, kuinka asiakkaat tunnistautuvat itseilmoittautumisautomaatilla. Case -osassa esitellään muistutus- ja ilmoittautumistekstiviestien käyttöönoton toteutus sekä itseilmoittautumisautomaatin käyttöliittymäsovelluksen uusiminen.
Tutkimus osoitti, että huolimatta uusista markkinoille tulleista älypuhelinsovelluksista, tekstiviestipalveluiden käyttö on edelleen kasvussa. Tämä tukee muistutus- ja ilmoittautumisviestipalveluiden käyttöönottoa. Tutkimus osoitti myös, että itseilmoittautumisautomaattien hyödyntäminen terveydenhuollon sektorilla on kasvussa ja tunnistautuminen itseilmoittautumisautomaatille tapahtuu Kela- tai ajokortilla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, minkälaisissa palveluissa hyödynnetään tekstiviestejä ja millaisia ovat kaksisuuntaisten tekstiviestien käyttökohteet sekä millaisissa käyttötarkoituksissa hyödynnetään itsepalveluautomaatteja, miten terveydenhuollon sektori hyödyntää itsepalveluautomaatteja itseilmoittautumisessa ja millaisia tunnistautumiskeinoja itseilmoittautumisautomaatilla on. Lisäksi tavoitteena oli kuvata hankkeena ollut projekti ja miten se eteni.
Opinnäytetyöhön sisältyy teoria- ja case -osa. Teoriaosassa tarkastellaan millaisia mobiilipalveluita matkapuhelinten omistajat käyttävät, kuinka matkapuhelinten käyttö on kehittynyt ja, mikä osa tuotetuista palveluista on tekstiviestipohjaisia. Teoriaosassa tarkastellaan myös, millaisissa käyttötarkoituksissa itsepalveluautomaatteja käytetään yleensä, miten asiakkaat suhtautuvat itsepalveluun, kuinka terveydenhuollon sektori hyödyntää itsepalveluautomaatteja itseilmoittautumisessa ja, kuinka asiakkaat tunnistautuvat itseilmoittautumisautomaatilla. Case -osassa esitellään muistutus- ja ilmoittautumistekstiviestien käyttöönoton toteutus sekä itseilmoittautumisautomaatin käyttöliittymäsovelluksen uusiminen.
Tutkimus osoitti, että huolimatta uusista markkinoille tulleista älypuhelinsovelluksista, tekstiviestipalveluiden käyttö on edelleen kasvussa. Tämä tukee muistutus- ja ilmoittautumisviestipalveluiden käyttöönottoa. Tutkimus osoitti myös, että itseilmoittautumisautomaattien hyödyntäminen terveydenhuollon sektorilla on kasvussa ja tunnistautuminen itseilmoittautumisautomaatille tapahtuu Kela- tai ajokortilla.