The Marketing-Orientated Business Plan for a Company-To-Be, Case: Lauriida
Savola, Minna (2013)
Savola, Minna
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148398
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148398
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on liiketoimintaidean muuntaminen varsinaiseksi suunnitelmaksi. Tapauksena on tuleva yritys nimeltä Lauriida, jonka alana on räätälöidyt lastenvaatteet. Edistääkseen yrityksen perustamista tutkimuksessa kartoitetaan yrityksen perustamisvaiheita, kilpailijoita sekä pienelle yritykselle sopivia markkinointikeinoja.
Liiketoimintasuunnitelma muotoillaan Alexander Osterwalderin laatiman Business Model Canvasin avulla ja tiivistetään SWOT-analyysillä. Lastenvaatealan kilpailua kartoitetaan Michael Porterin viiden kilpailuvoiman mallilla. Tiedon keräämiseen käytetään kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Tärkeimmät tiedonlähteet ovat lasten vaatetukseen liittyvät haastattelut, blogit ja artikkelit. Lisäksi markkinointiin sekä liiketoiminnan suunnitteluun ja perustamiseen liittyvää tietoa haetaan alan kirjallisuudesta.
Ensin yrityksen perustamiseen liittyvät toimet tehdään selväksi. Painotus on toiminimessä, sillä se on tulevan yrityksen haluttu yritysmuoto. Tämän jälkeen analysoidaan lastenvaatealan tilannetta Suomessa. Vaikka opinnäyte ei varsinaisesti valmistele markkinointisuunnitelmaa, joitain markkinointineuvoja kuitenkin annetaan. Lopuksi valmistellaan liiketoimintasuunnitelma Lauriidalle ja tehdään loppupäätelmät.
Yrityksen perustaminen vaatii erilaisia toimenpiteitä riippuen valitusta yritysmuodosta. Itse perustaminen voi olla helppoa, mutta yritystoiminnassa pysyminen on paljon haastavampaa. Vaatetusalan kilpailu on erittäin kovaa. Pienen yrityksen on vaikea erottua joukosta, ellei sillä ole mielenkiintoisia tuotteita ja luovia markkinointikeinoja. Sosiaalinen media voi olla hyödyksi markkinoinnin hoitamisessa. Opinnäytetyön kirjoittaja ehdottaa, että yritys aloitettaisiin pienimuotoisena tuotteiden kysynnän testaamiseksi. Mahdolliset yritystoiminnan laajennukset tarjoavat monia mahdollisuuksia tuleviin tapausyrityksen tutkimuksiin.
Liiketoimintasuunnitelma muotoillaan Alexander Osterwalderin laatiman Business Model Canvasin avulla ja tiivistetään SWOT-analyysillä. Lastenvaatealan kilpailua kartoitetaan Michael Porterin viiden kilpailuvoiman mallilla. Tiedon keräämiseen käytetään kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Tärkeimmät tiedonlähteet ovat lasten vaatetukseen liittyvät haastattelut, blogit ja artikkelit. Lisäksi markkinointiin sekä liiketoiminnan suunnitteluun ja perustamiseen liittyvää tietoa haetaan alan kirjallisuudesta.
Ensin yrityksen perustamiseen liittyvät toimet tehdään selväksi. Painotus on toiminimessä, sillä se on tulevan yrityksen haluttu yritysmuoto. Tämän jälkeen analysoidaan lastenvaatealan tilannetta Suomessa. Vaikka opinnäyte ei varsinaisesti valmistele markkinointisuunnitelmaa, joitain markkinointineuvoja kuitenkin annetaan. Lopuksi valmistellaan liiketoimintasuunnitelma Lauriidalle ja tehdään loppupäätelmät.
Yrityksen perustaminen vaatii erilaisia toimenpiteitä riippuen valitusta yritysmuodosta. Itse perustaminen voi olla helppoa, mutta yritystoiminnassa pysyminen on paljon haastavampaa. Vaatetusalan kilpailu on erittäin kovaa. Pienen yrityksen on vaikea erottua joukosta, ellei sillä ole mielenkiintoisia tuotteita ja luovia markkinointikeinoja. Sosiaalinen media voi olla hyödyksi markkinoinnin hoitamisessa. Opinnäytetyön kirjoittaja ehdottaa, että yritys aloitettaisiin pienimuotoisena tuotteiden kysynnän testaamiseksi. Mahdolliset yritystoiminnan laajennukset tarjoavat monia mahdollisuuksia tuleviin tapausyrityksen tutkimuksiin.