Esimiesten tietotekniset taidot ja niihin perehdyttäminen Taysin Ruokapalveluissa
Vihonen, Heli (2013)
Vihonen, Heli
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148369
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148369
Tiivistelmä
Työelämä on muuttunut monella tapaa viimeisten vuosikymmenien aikana. Yksi suurimmista muutoksista on ollut tietotekniikan tulo lähes jokaiseen työhön. Tietotekniikka on muuttanut työntekijöiden tekemää työtä. Nykyisin tietokone tekee sen, mitä työntekijät tekivät itse 20 vuotta sitten. Ruokapalveluissa tämä muutos on tapahtunut aktiivisimmin viimeisten 10 vuoden aikana. Näkyvämmin tietotekniikka on muuttanut esimiesten työtä. Muuttuvat työnkuvat ja uusien asioiden ja tietokoneiden hallinta vaikuttavat esimiestyön päivittäiseen sujumiseen.
Tässä opinnäytetyössä tarkoituksena oli tutkia kuinka ruokapalveluiden esimiehet hallitsevat tietotekniikan käytön työssään. Tavoitteena tutkimuksessa oli selvittää kuinka esimiehet kokevat selviytyvänsä tehtävistä ja millaista koulutusta he katsovat tarvitsevansa. Tavoitteisiin kuului myös ATK-perehdytyskansion tekeminen esimiesten käyttöön. Sen tavoitteena on auttaa esimiestä hakemaan tietoteknisissä ongelmissa apua oikealta taholta. Tehtävien hallinta ja ohjelmien oikeanlainen käyttö helpottavat esimiestyön sujuvuutta päivittäisessä työssä.
Tutkimus esimiesten taitotasosta suoritettiin sähköisenä kyselyllä, joka lähetettiin sähköpostiin esimiehille. Kyselyssä kartoitettiin eri ohjelmien käyttö. Kartoituksella pyrittiin selvittämään kuinka laajasti esimiehet osaavat käyttää Taysin ruokapalveluiden käytössä olevia tietokoneohjelmia. Kysymykset oli jaettu seitsemään (7) eri osa-alueeseen ja kysymyksillä pyrittiin selvittämään miten esimiehet hallitsevat ohjelmien käytön laajuutta.
Tutkimuksessa voitiin todeta, että esimiehet käyttävät aktiivisesti tietokonetta. Sähköpostin ja toimisto-ohjelmien peruskäyttö sujuu esimiehiltä hyvin. Laaja-alaisempi osaaminen näissä ohjelmissa on vain osalla esimiehistä hallinnassa. Ammattiohjelmat ovat hyvin hallussa niillä jotka käyttävät ohjelmia säännöllisesti, harvemmin käyttävät sen sijaan kokevat usein epävarmuutta ohjelman käyttämisestä. Kaiken kaikkiaan esimiehet selviävät päivittäisistä perustehtävistään hyvin, mutta erityistehtävien hallinta on vain osalla esimiehistä. Kiinnostus koulutuksiin, jotka liittyvät tietotekniikkaan, oli aktiivista. Atk-pikaoppaan on tarkoitus olla avain ongelmatilanteiden ratkaisuun ja auttaa esimiehiä päivittäisessä työssä.
Tässä opinnäytetyössä tarkoituksena oli tutkia kuinka ruokapalveluiden esimiehet hallitsevat tietotekniikan käytön työssään. Tavoitteena tutkimuksessa oli selvittää kuinka esimiehet kokevat selviytyvänsä tehtävistä ja millaista koulutusta he katsovat tarvitsevansa. Tavoitteisiin kuului myös ATK-perehdytyskansion tekeminen esimiesten käyttöön. Sen tavoitteena on auttaa esimiestä hakemaan tietoteknisissä ongelmissa apua oikealta taholta. Tehtävien hallinta ja ohjelmien oikeanlainen käyttö helpottavat esimiestyön sujuvuutta päivittäisessä työssä.
Tutkimus esimiesten taitotasosta suoritettiin sähköisenä kyselyllä, joka lähetettiin sähköpostiin esimiehille. Kyselyssä kartoitettiin eri ohjelmien käyttö. Kartoituksella pyrittiin selvittämään kuinka laajasti esimiehet osaavat käyttää Taysin ruokapalveluiden käytössä olevia tietokoneohjelmia. Kysymykset oli jaettu seitsemään (7) eri osa-alueeseen ja kysymyksillä pyrittiin selvittämään miten esimiehet hallitsevat ohjelmien käytön laajuutta.
Tutkimuksessa voitiin todeta, että esimiehet käyttävät aktiivisesti tietokonetta. Sähköpostin ja toimisto-ohjelmien peruskäyttö sujuu esimiehiltä hyvin. Laaja-alaisempi osaaminen näissä ohjelmissa on vain osalla esimiehistä hallinnassa. Ammattiohjelmat ovat hyvin hallussa niillä jotka käyttävät ohjelmia säännöllisesti, harvemmin käyttävät sen sijaan kokevat usein epävarmuutta ohjelman käyttämisestä. Kaiken kaikkiaan esimiehet selviävät päivittäisistä perustehtävistään hyvin, mutta erityistehtävien hallinta on vain osalla esimiehistä. Kiinnostus koulutuksiin, jotka liittyvät tietotekniikkaan, oli aktiivista. Atk-pikaoppaan on tarkoitus olla avain ongelmatilanteiden ratkaisuun ja auttaa esimiehiä päivittäisessä työssä.