”Se pihvi sämpylän välissä” : verkostoitumista luovilla aloilla
Ås, Erica (2013)
Ås, Erica
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148364
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148364
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan luovien alojen hautomoyritysten verkostoitumista. Tavoitteena on nähdä yritysten verkostoitumisen tilanne ja selvittää millä tavoin yrityshautomot voivat edesauttaa yritysten verkostoitumista. Työssä kartoitetaan myös kulttuurituottajan roolia luovien alojen verkostoitumisessa.Opinnäytetyössä tarkastellaan verkostoitumisen eri malleja, verkostojen luontia, hyötyjä ja haittoja,strategioita, sosiaalista pääomaa, johtajuutta sekä ylläpitoa, jotka kaikki ovat oleellisia osia verkostoitumisprosessissa. Opinnäytetyö voi toimia oppaana aloittelevalle verkostoitujalle.
Tutkimus on tehty kyselyn ja haastatteluiden avulla. Kyselyyn ovat osallistuneet kolmen luovan alan yrityshautomoiden yritykset Crevestä, Arabuksesta ja Rovaniemen luovien alojen yrityshautomosta.Tilaajatahona tälle opinnäytetyölle on Creve. Kysely lähetettiin yhteensä 93 yritykselle ja vastauksia tuli 36. Ryhmä valikoitui sen perustella, että yrityshautomoiden yritykset ovat nopean kasvun yrityksiä ja
näin ollen verrattavissa toisiinsa. Haastatteluihin valittiin mukaan kuusi eri luovan alan verkostoitumisasiantuntijaa.
Tutkimus osoitti, että luovien alojen hautomoyritysten verkostoituminen on hyvällä mallilla, vaikka kehitettävää on. Yritykset tunnistavat verkostoitumistarpeensa ja ovat valmiita toimimaan sen eteen. Kulttuurituottajalla voi olla merkittävä rooli verkostoitumisessa, sillä hän voi toimia niin välittäjänä, verkostoaktivaattorina kuin supersolmuna. Jatkossa verkostoitumiseen tarvitaan koulutusta ja verkostoitumisopas,sillä teorian tunteminen auttaa käytännön toteutuksessa.
Tutkimus on tehty kyselyn ja haastatteluiden avulla. Kyselyyn ovat osallistuneet kolmen luovan alan yrityshautomoiden yritykset Crevestä, Arabuksesta ja Rovaniemen luovien alojen yrityshautomosta.Tilaajatahona tälle opinnäytetyölle on Creve. Kysely lähetettiin yhteensä 93 yritykselle ja vastauksia tuli 36. Ryhmä valikoitui sen perustella, että yrityshautomoiden yritykset ovat nopean kasvun yrityksiä ja
näin ollen verrattavissa toisiinsa. Haastatteluihin valittiin mukaan kuusi eri luovan alan verkostoitumisasiantuntijaa.
Tutkimus osoitti, että luovien alojen hautomoyritysten verkostoituminen on hyvällä mallilla, vaikka kehitettävää on. Yritykset tunnistavat verkostoitumistarpeensa ja ovat valmiita toimimaan sen eteen. Kulttuurituottajalla voi olla merkittävä rooli verkostoitumisessa, sillä hän voi toimia niin välittäjänä, verkostoaktivaattorina kuin supersolmuna. Jatkossa verkostoitumiseen tarvitaan koulutusta ja verkostoitumisopas,sillä teorian tunteminen auttaa käytännön toteutuksessa.