Teemaristeilyjen markkinointi Suomessa : tutkimus festivaaliristeilyjen markkinointikeinoista ja -kanavista ; Teemaristeilyn lanseeraus : markkinointi- ja tiedotussuunnitelma heviristeilylle
Kurppa, Fanny (2012)
Kurppa, Fanny
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148342
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148342
Tiivistelmä
KIRJALLINEN OSUUS/Kirjallisessa opinnäytetyössäni tutkin millä markkinointiviestinnän keinoilla ja kuinka suurilla resursseilla ulkopuoliset järjestäjätahot markkinoivat Itämerellä järjestettäviä teemaristeilyjä. Tutkin aihetta perehtymällä markkinoinnin kirjallisuuteen, haastattelemalla Radio Rock Risteilyjen tuottajaa Karolina Huuhtasta sekä seuraamalla medioissa vuoden 2012 SpineFeast-risteilyn ja Monday Bar Spring Break Cruisen markkinointia. Näitä materiaaleja vertaan neljän erilaisen tapahtuman markkinoinnista kirjoitettuihin opinnäytetöihin saadakseni käsityksen teemaristeilyjen markkinoinnin laajuudesta ja mahdollisista erityispiirteistä.Mielestäni teemaristeilyissä huomioidaan hieman paremmin markkinoinnin kilpailukeinojen osista saatavuus ja tuote. Tapahtumien markkinointi näyttää kuitenkin eniten eroavan teemaristeilyistä keinojen käytön runsaudella. Suurin osa lukemistani opinnäytetöistä koski nimittäin lanseerattavia tapahtumia, joilta puuttui tunnettuus. Verrattuna muihin tapahtumiin, seuraamissani teemaristeilyissä ja haastattelussa tuli esille muun muassa yhteisöllisyys, sillä yleisölle täytyy myydä risteily artistien keikkojen lisäksi. Markkinointikanavista teemaristeilyissä näytetään käyttävän muutamaa mediaa, jotka ovat joko järjestäjän tai yhteistyökumppanin omia medioita. Myös muissa tapahtumissa suositut yhteistyökumppanit tuovat usein kustannussäästöjä ja lisäarvoa tapahtumalle. Teemaristeilyt, jotka ovat jo onnistuneet sitouttamaan asiakkaat brändiinsä, viestivät omien tai kumppanien medioiden lisäksi vahvasti sosiaalisen median yhteisöissään, jotka toimivat sekä viihdyttävinä että nopeina informoivina kanavina.Tutkimuksessani teemaristeilyjen markkinointi osoittautui niukahkoksi ja valikoivaksi. Toisaalta kyseisillä risteilyillä onkin jo vakaa asema kohderyhmässään. Sosiaalisessa mediassa koin kuitenkin viestinnän olevan välillä passiivista ja sisällötöntä, joten siinä olisi käsittelemillänikin risteilyillä kehittämisen varaa.
KÄYTÄNNÖN OPINNÄYTETYÖ/Heviristeily-työnimellä kulkeva tapahtuma on suunnitteluvaiheessa oleva festivaaliristeily, jonka on tarkoitus sijoittua lähivuosien aikana Turku-Tukholma-reitille. Käytännön opinnäytetyönäni teen markkinointi- ja tiedotussuunnitelman risteilyn ulkoiselle viestinnälle. Suunnitelman teossa otan huomioon lanseerauksen haasteet ja avoinna olevat resurssit. Tavoitteenani on tarjota heviristeilylle realistinen sekä toimiva suunnitelma, jossa on huomioitu muuttujat kuten budjetti ja yhteistyökumppanit. Lisäksi haluan oppia budjetoimaan markkinointia sekä hahmottamaan tapahtumien markkinointisuunnitelmien tekoa. Suunnitelman teossa auttoi festivaaliristeilyjen markkinointia Suomessa tutkiva kirjallinen opinnäytetyöni. Käytin myös apuna markkinoinnin ja viestinnän kirjallisuutta sekä sähköisiä lähteitä. Työni muodossa pyrin selkeyteen ja käyttökelpoisuuteen. Liitteinä olevat taulukot aikataulusta, budjettiehdotuksista sekä toimenpiteistä ja vastuuhenkilöistä toimivat muistilistoina käytännön toteutusvaiheessa. Teksti puolestaan avaa ja perustelee taulukoita, jonka lisäksi sisältää suunnitelman muut osa-alueet. Opinnäytetyöni valmistuu ennen heviristeilyn toteutusvaihetta, joten tässä työssä ei selviä, päästiinkö markkinoinnin taloudellisiin tai imago-, tunnettuustavoitteisiin. Suunnitelma ei myöskään ole täysin käyttökelpoinen ennen kuin kaikki avoinna olevat resurssit ovat selvillä. Suunnitelma onkin oma näkemykseni heviristeilyn lanseerauksen vaatimasta panostuksesta. Päätökset markkinoinnin kanavista ja keinoista tein kohderyhmälähtöisesti ja näen niiden runsauden ja toiston riittävän lanseeraukseen. Olen myös tyytyväinen muuttujien huomiointiin suunnitelmassa. Erityisesti mediayhteistyökumppaneiden merkitys näkyy budjettiehdotuksissa, mutta uskon sen myös vaikuttavan heviristeilyn imagoon ja tunnettuuteen. Olenkin sitä mieltä, ettei heviristeilyn kokoista lanseerattavaa tapahtumaa pysty järjestämään ilman yhteistyökumppaneita tai yksityisiä suuria sijoittajia.
KÄYTÄNNÖN OPINNÄYTETYÖ/Heviristeily-työnimellä kulkeva tapahtuma on suunnitteluvaiheessa oleva festivaaliristeily, jonka on tarkoitus sijoittua lähivuosien aikana Turku-Tukholma-reitille. Käytännön opinnäytetyönäni teen markkinointi- ja tiedotussuunnitelman risteilyn ulkoiselle viestinnälle. Suunnitelman teossa otan huomioon lanseerauksen haasteet ja avoinna olevat resurssit. Tavoitteenani on tarjota heviristeilylle realistinen sekä toimiva suunnitelma, jossa on huomioitu muuttujat kuten budjetti ja yhteistyökumppanit. Lisäksi haluan oppia budjetoimaan markkinointia sekä hahmottamaan tapahtumien markkinointisuunnitelmien tekoa. Suunnitelman teossa auttoi festivaaliristeilyjen markkinointia Suomessa tutkiva kirjallinen opinnäytetyöni. Käytin myös apuna markkinoinnin ja viestinnän kirjallisuutta sekä sähköisiä lähteitä. Työni muodossa pyrin selkeyteen ja käyttökelpoisuuteen. Liitteinä olevat taulukot aikataulusta, budjettiehdotuksista sekä toimenpiteistä ja vastuuhenkilöistä toimivat muistilistoina käytännön toteutusvaiheessa. Teksti puolestaan avaa ja perustelee taulukoita, jonka lisäksi sisältää suunnitelman muut osa-alueet. Opinnäytetyöni valmistuu ennen heviristeilyn toteutusvaihetta, joten tässä työssä ei selviä, päästiinkö markkinoinnin taloudellisiin tai imago-, tunnettuustavoitteisiin. Suunnitelma ei myöskään ole täysin käyttökelpoinen ennen kuin kaikki avoinna olevat resurssit ovat selvillä. Suunnitelma onkin oma näkemykseni heviristeilyn lanseerauksen vaatimasta panostuksesta. Päätökset markkinoinnin kanavista ja keinoista tein kohderyhmälähtöisesti ja näen niiden runsauden ja toiston riittävän lanseeraukseen. Olen myös tyytyväinen muuttujien huomiointiin suunnitelmassa. Erityisesti mediayhteistyökumppaneiden merkitys näkyy budjettiehdotuksissa, mutta uskon sen myös vaikuttavan heviristeilyn imagoon ja tunnettuuteen. Olenkin sitä mieltä, ettei heviristeilyn kokoista lanseerattavaa tapahtumaa pysty järjestämään ilman yhteistyökumppaneita tai yksityisiä suuria sijoittajia.