Musiikki apuna suomi toisena kielenä -opetuksessa
Tuikka, Inkeri (2013)
Tuikka, Inkeri
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148256
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148256
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on hakea vastauksia siihen, kuinka musiikkia voisi hyödyntää suomi toisena kielenä -opetuksessa. Tavoitteena on myös tuoda esille kokemuksiani toteuttamastani Suomea musiikin kielellä -projektista. Projektissa suunnittelin ja toteutin viisi suomen kielen oppituntia eräälle perusopetuksen valmistavalle luokalle. Projekti liittyy valtakunnalliseen Musiikki elämään -hankkeeseen.
Työni tietoperustassa käsittelen oppimistyylejä, musiikin käyttöä opetusvälineenä sekä Musiikki elämään -hanketta.
Tutkimuksen empiirinen osuus muodostuu omasta havainnoinnistani projektin aikana. Vaikka tutkimustulokset eivät ole yleistettävissä, antavat ne minulle eväitä kohdata uusia kansainvälisiä opetusryhmiä ja kehittyä musiikkikasvattajana, erityisesti opetustarkoituksiin suunnattujen laulujen säveltäjänä.
Työni myötä olen vakuuttunut siitä, että musiikki soveltuu hyvin suomi toisena kielenä -opetukseen. Kokemukseni mukaan esimerkiksi pedagogisiin tarkoituksiin sävelletyt opetuslaulut toimivat hyvin opetuksen apuvälineinä.
Saamani palautteen mukaan opetuslauluille on kysyntää. Musiikillinen lisäopetusmateriaali voi tuoda suomi toisena kielenä -opetukseen paitsi virkistystä, myös apua asioiden mieleen painamiseen ja asioiden hahmottamiseen.
Työni tietoperustassa käsittelen oppimistyylejä, musiikin käyttöä opetusvälineenä sekä Musiikki elämään -hanketta.
Tutkimuksen empiirinen osuus muodostuu omasta havainnoinnistani projektin aikana. Vaikka tutkimustulokset eivät ole yleistettävissä, antavat ne minulle eväitä kohdata uusia kansainvälisiä opetusryhmiä ja kehittyä musiikkikasvattajana, erityisesti opetustarkoituksiin suunnattujen laulujen säveltäjänä.
Työni myötä olen vakuuttunut siitä, että musiikki soveltuu hyvin suomi toisena kielenä -opetukseen. Kokemukseni mukaan esimerkiksi pedagogisiin tarkoituksiin sävelletyt opetuslaulut toimivat hyvin opetuksen apuvälineinä.
Saamani palautteen mukaan opetuslauluille on kysyntää. Musiikillinen lisäopetusmateriaali voi tuoda suomi toisena kielenä -opetukseen paitsi virkistystä, myös apua asioiden mieleen painamiseen ja asioiden hahmottamiseen.