Liito-lehden lukijatyytyväisyystutkimus
Nieminen, Sira (2013)
Nieminen, Sira
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305138235
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305138235
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka tyytyväisiä Metropolia Ammattikorkeakoulun Liiketoimintaosaamisen yksikön Liito-lehden lukijat ovat lehteen, mitä mieltä he ovat siitä ja minkälaisia kehitysehdotuksia he mahdollisesti antaisivat tulevaisuuden Liito-lehdelle.
Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa lehden tekijöille mahdollisimman paljon tietoa lukijoiden tyytyväisyydestä lehteä kohtaan, jotta he pystyisivät jatkossa kehittämään Liito-lehteä entistä enemmän sen lukijoiden mieltymysten mukaisiksi. Lisäksi tavoitteena oli antaa lehden tekijöille vinkkejä ja apuja yhteisölehden rakentamiseen ja sen sisällön tuottamiseen. Osittain tavoitteena oli myös selvittää lehden tunnettuutta Metropolia Ammattikorkeakoulun Liiketoimintaosaamisen yksikössä.
Teoreettisessa viitekehyksessä keskitytään yhteisölehden ja etenkin tiedotuslehden sisällön rakentamiseen ja lisäksi pohditaan, millainen on lehden rooli yhteisön viestinnässä. Lisäksi työssä vertaillaan sähköisen ja painetun tekstin eroja.
Empiirinen tutkimusosuus toteutettiin e-lomakekyselynä yksikön opiskelijoille ja henkilökunnalle. Vastauksia saatiin 117. Yleisesti ottaen vastaajat olivat tyytyväisiä tämän hetkiseen lehteen, vaikkakin kehitysehdotuksia etenkin sisällön suhteen tuli runsaasti. Vastaajista 20 % ei ollut koskaan aikaisemmin kuullutkaan koko lehdestä.
Johtopäätöksinä voitiin todeta, että lehti koetaan tarpeelliseksi ja sitä halutaan lukea, mutta se tarvitsee ehdottomasti lisää näkyvyyttä. Lehden yleisilme kaipaa myös piristystä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa lehden tekijöille mahdollisimman paljon tietoa lukijoiden tyytyväisyydestä lehteä kohtaan, jotta he pystyisivät jatkossa kehittämään Liito-lehteä entistä enemmän sen lukijoiden mieltymysten mukaisiksi. Lisäksi tavoitteena oli antaa lehden tekijöille vinkkejä ja apuja yhteisölehden rakentamiseen ja sen sisällön tuottamiseen. Osittain tavoitteena oli myös selvittää lehden tunnettuutta Metropolia Ammattikorkeakoulun Liiketoimintaosaamisen yksikössä.
Teoreettisessa viitekehyksessä keskitytään yhteisölehden ja etenkin tiedotuslehden sisällön rakentamiseen ja lisäksi pohditaan, millainen on lehden rooli yhteisön viestinnässä. Lisäksi työssä vertaillaan sähköisen ja painetun tekstin eroja.
Empiirinen tutkimusosuus toteutettiin e-lomakekyselynä yksikön opiskelijoille ja henkilökunnalle. Vastauksia saatiin 117. Yleisesti ottaen vastaajat olivat tyytyväisiä tämän hetkiseen lehteen, vaikkakin kehitysehdotuksia etenkin sisällön suhteen tuli runsaasti. Vastaajista 20 % ei ollut koskaan aikaisemmin kuullutkaan koko lehdestä.
Johtopäätöksinä voitiin todeta, että lehti koetaan tarpeelliseksi ja sitä halutaan lukea, mutta se tarvitsee ehdottomasti lisää näkyvyyttä. Lehden yleisilme kaipaa myös piristystä.