Barns rätt till delaktighet : Arbetsmodell för att öka barns inflytande i daghemmet
Roiha, Maria; Mattsson, Linda; Öfverström-Sundqvist, Yvonne (2013)
Roiha, Maria
Mattsson, Linda
Öfverström-Sundqvist, Yvonne
Yrkeshögskolan Novia
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305138193
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305138193
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty osana Det resilienta barnet projektia. Projektin tarkoituksena on kehittää päiväkodeille tarkoitettuja voimavaroja vahvistavia malleja, menetelmiä ja materiaaleja, joiden tavoitteena on vahvistaa viisivuotiaan lapsen resilienssiä (engl. resilience).
Opinnäytetyön tavoitteena on antaa päiväkodin henkilöstölle työskentelymalli jolla he voivat yhdessä lasten kanssa luoda yhteiset positiiviset säännöt ja jota voi käyttää apuna keskustelussa ryhmän säännöistä.
Opinnäytetyö perustuu artikkeleihin Lapsen oikeuksiensopimuksesta. Työn tavoitteena on saada esille miten lapset ymmärtää sääntöjä päiväkodissa ja miten aikuiset voivat saada lapset enemmän osallisiksi päätöksiin joita tehdään. Tämän perusteella on työskentelymalli kehitetty.
Työ perustuu kvalitatiiviseen sisältöanalyysiin.
Opinnäytetyö perustuu tutkimukseen joka tuo esille että lapsen näkökulma on tärkeä käsite päiväkoti toiminnassa.
Johtopäätös on että menetelmä keskustelu lasten kanssa on hyvä pedagogiinen työskentelymuoto silloin kun aikuiset haluavat saada esille lapsen ajatukset ja mielipiteet.
Opinnäytetyön tavoitteena on antaa päiväkodin henkilöstölle työskentelymalli jolla he voivat yhdessä lasten kanssa luoda yhteiset positiiviset säännöt ja jota voi käyttää apuna keskustelussa ryhmän säännöistä.
Opinnäytetyö perustuu artikkeleihin Lapsen oikeuksiensopimuksesta. Työn tavoitteena on saada esille miten lapset ymmärtää sääntöjä päiväkodissa ja miten aikuiset voivat saada lapset enemmän osallisiksi päätöksiin joita tehdään. Tämän perusteella on työskentelymalli kehitetty.
Työ perustuu kvalitatiiviseen sisältöanalyysiin.
Opinnäytetyö perustuu tutkimukseen joka tuo esille että lapsen näkökulma on tärkeä käsite päiväkoti toiminnassa.
Johtopäätös on että menetelmä keskustelu lasten kanssa on hyvä pedagogiinen työskentelymuoto silloin kun aikuiset haluavat saada esille lapsen ajatukset ja mielipiteet.