Vanhempien, sosiaalityöntekijöiden ja sijoitettujen nuorten näkemyksiä yhteistyöstä lastensuojelulaitoksen kanssa
Aaltonen, Mirketta (2013)
Aaltonen, Mirketta
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305138117
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305138117
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa mitä mieltä nuorisokotiin sijoitettujen nuorten vanhemmat, so-siaalityöntekijät ja nuoret itse ovat nuorisokodin toteuttamasta kasvatustyöstä ja mitkä ovat työn kehittämisen paikat. Vanhemmilta ja sosiaalityöntekijöiltä kysyttiin myös heidän mielipidettä yhteistyöstä nuorisokodin kanssa sekä sen kehittämisestä. Toteutin opinnäytetyön tilaustyönä länsisuomalaiselle nuorisokodille. Tavoitteena oli tehdä laadukas ja tietoa antava kokonaisuus nuorisokodin henkilökunnalle.
Teoriaosuudessa käyn läpi mitä tarkoittavat laatu, laadunhallinta ja laadunjohtaminen. Avaan myös hieman lastensuojelua käsitteenä sekä lapsen osallisuuden merkitystä. Tutkimuksen tietoperusta muodostui aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta esimerkiksi laatuun liittyvä kirjallisuus, lastensuojelulaki ja siihen liittyvä kirjallisuus, lastensuojelulaitoksissa perheiden kanssa tehtävään työhön liittyvä kirjallisuus sekä lastensuojelulaitoksien kasvatustyöhön ja kasvatustyöhön yleisesti liittyvä kirjallisuus. Aineistonkeruumenetelmänä tutkimuksessa käytin postikyselyä, nuorille kysely toteutettiin nuorisokodissa. Opinnäytetyön aineistona oli kyselylomake neljältä vanhemmalta, kolmelta sosiaalityöntekijältä ja seitsemältä nuorelta.
Tutkimustulokset osoittivat, että sosiaalityöntekijät ovat tyytyväisiä nuorisokodissa tehtävään työhön, yhteistyön osalta he kaipasivat yksityiskohtaisempaa tiedottamista nuoren asioista. Kokonaisuutena nuorisokodin hoito ja kasvatus vastasi vanhempien mielestä heidän lapsensa tarpeisiin. Tärkeimmäksi kehittämisen paikaksi nousi vanhempien tietoisuuden lisääminen nuorisokodin arkisista asioista ja lasten päivittäisestä toiminnasta. Nuoret kaipaavat aikuisilta enemmän huomiota, yhdessä tekemistä ja vähemmän kiirettä.
Teoriaosuudessa käyn läpi mitä tarkoittavat laatu, laadunhallinta ja laadunjohtaminen. Avaan myös hieman lastensuojelua käsitteenä sekä lapsen osallisuuden merkitystä. Tutkimuksen tietoperusta muodostui aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta esimerkiksi laatuun liittyvä kirjallisuus, lastensuojelulaki ja siihen liittyvä kirjallisuus, lastensuojelulaitoksissa perheiden kanssa tehtävään työhön liittyvä kirjallisuus sekä lastensuojelulaitoksien kasvatustyöhön ja kasvatustyöhön yleisesti liittyvä kirjallisuus. Aineistonkeruumenetelmänä tutkimuksessa käytin postikyselyä, nuorille kysely toteutettiin nuorisokodissa. Opinnäytetyön aineistona oli kyselylomake neljältä vanhemmalta, kolmelta sosiaalityöntekijältä ja seitsemältä nuorelta.
Tutkimustulokset osoittivat, että sosiaalityöntekijät ovat tyytyväisiä nuorisokodissa tehtävään työhön, yhteistyön osalta he kaipasivat yksityiskohtaisempaa tiedottamista nuoren asioista. Kokonaisuutena nuorisokodin hoito ja kasvatus vastasi vanhempien mielestä heidän lapsensa tarpeisiin. Tärkeimmäksi kehittämisen paikaksi nousi vanhempien tietoisuuden lisääminen nuorisokodin arkisista asioista ja lasten päivittäisestä toiminnasta. Nuoret kaipaavat aikuisilta enemmän huomiota, yhdessä tekemistä ja vähemmän kiirettä.