Viherpesu - harhaanjohtavaa viestintää
Engblom, Anna (2013)
Engblom, Anna
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305138116
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305138116
Tiivistelmä
Viherpesu -harhaanjohtavaa viestintää
Anna Engblom 2013
Viherpesu on liioittelevaa, jopa valheellista viestintää, joka pyrkii vaikuttamaan kuluttajan päätöksiin vetoamalla ekologisuuteen esimerkiksi pakkausgrafiikoiden kautta. Se pyrkii näyttämään eettiseltä vaihtoehdolta ja vetoaa usein kuluttajan syyllisyydentunteeseen ympäristöä kohtaan.
Opinnäytetyöni on tietopaketti ajankohtaisesta ilmiöstä, joka on vahvistunut viime vuosina. Työni kohderyhmänä ovat aloittelevat, ympäristöasioista kiinnostuneet tai muuten vain ekologisuuden viestimistä pohtivat suunnittelijat, joille haluan kertoa, mitä viherpesu on ja miten se toimii, miten sen voi välttää suunnittelutyössä, ja miten eri näkökulmista sitä voi tarkastella.
Pyrin käyttämään työssäni mahdollisen monipuolisia aineistoja ja kartoittamaan sekä kuluttajien että yritysmaailman mielipiteitä viherpesusta. Prosessin aikana luin kirjallisuutta ekodesignista, seurasin netissä viherpesua käsitteleviä artikkeleita ja blogeja, ja tein haastatteluja. Tutkimustulosten pohjalta suunnittelin viherpesua vertailun avulla havainnollistavat pakkausgrafiikat.
Anna Engblom 2013
Viherpesu on liioittelevaa, jopa valheellista viestintää, joka pyrkii vaikuttamaan kuluttajan päätöksiin vetoamalla ekologisuuteen esimerkiksi pakkausgrafiikoiden kautta. Se pyrkii näyttämään eettiseltä vaihtoehdolta ja vetoaa usein kuluttajan syyllisyydentunteeseen ympäristöä kohtaan.
Opinnäytetyöni on tietopaketti ajankohtaisesta ilmiöstä, joka on vahvistunut viime vuosina. Työni kohderyhmänä ovat aloittelevat, ympäristöasioista kiinnostuneet tai muuten vain ekologisuuden viestimistä pohtivat suunnittelijat, joille haluan kertoa, mitä viherpesu on ja miten se toimii, miten sen voi välttää suunnittelutyössä, ja miten eri näkökulmista sitä voi tarkastella.
Pyrin käyttämään työssäni mahdollisen monipuolisia aineistoja ja kartoittamaan sekä kuluttajien että yritysmaailman mielipiteitä viherpesusta. Prosessin aikana luin kirjallisuutta ekodesignista, seurasin netissä viherpesua käsitteleviä artikkeleita ja blogeja, ja tein haastatteluja. Tutkimustulosten pohjalta suunnittelin viherpesua vertailun avulla havainnollistavat pakkausgrafiikat.