Unkarilaisen kansantaiteen värimaailma ja muotokieli
Illikainen, Anna (2013)
Illikainen, Anna
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305138077
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305138077
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoitteena on saada yleiskuva siitä, millainen on unkarilaisen kansantaiteen värimaailma ja muotokieli. Keskityn lähinnä tekstiilien kirjontoihin ja applikaatioihin, nahkatöihin, keramiikkaan sekä puuesineiden ja luuesineiden koristeluun. Unkarilainen kansantaide tuli
tutkimuskohteekseni henkilökohtaisen mielenkiinnon vuoksi. Opinnäytetyöni produktio-osassa kuvitan yksitoista unkarilaista lastenlorua sekä taitan kuvituksista ja loruista lastenkirjan. Kuvitusten lähteenä käytän unkarilaista kansantaidetta.
Värimaailman tutkimisen teoreettisena viitekehyksenä on Johannes Ittenin seitsemän väririnnastusta. Sivuan myös lyhyesti väriteorioiden historiaa. Muotokieltä analysoin pääasiassa Unto Pusan ja Markus Heikkerön ajatusten pohjalta. Analyysissa tarkastelen myös liikettä ja rytmiä, jotka ovat olennainen osa muotoa.
Unkarilaisen kansantaiteen värimaailma on hyvin rikas. Unkarilaisen talonpoikaisesineistön koristelussa on löydettävissä kuusi Ittenin väriteorian mukaista väririnnastusta. Selkeimmin niistä näkyi kylmä–lämmin-rinnastus, vastaväririnnastus ja vaalea–tumma- rinnastus. Kylmä–lämmin -rinnastus esiintyy sini-punaisissa koristeluissa. Sinipunainen värimaailma on tullut unkarilaiseen kansantaiteeseen gotiikasta, ja väreillä oli omat symboliset merkityksensä. Vastaväririnnastus
tulee esille erityisesti vihreän ja punaisen kontrastissa, jota on käytetty paljon unkarilaisessa kansantaiteessa. Unkarilaisen talonpoikaisesineistön ja tekstiilien koristeluiden muodoista on löydettävissä pääasiassa geometrisiä, orgaanisia ja dekoratiivisia muotoja. Koristekaiverrukset, maalaukset ja kirjonnat ovat tilallisesti ajateltuna hyvin litteitä ja kaksiulotteisia. Niissä esiintyy myös paljon symmetriaa vaaka- ja pystyakselien suhteen, mikä tekee koristeluista aika staattisia.
Tutkielman lopussa havainnollistan esimerkkien avulla, mitä vaikutteita oma kuvitukseni on saanut unkarilaisesta kansantaiteesta. Olen ottanut kuvituksiini aineksia unkarilaisesta ornamentiikasta, kirjonta-, puu-, luu- ja keramiikkatöistä. Kuvituksissa olen löytänyt omaleimaista tyyliä, johon minulla oli pyrkimys.
Tutkielmani esittelee vain pinnallisesti unkarilaista kansantaidetta. Mielenkiintoista olisi perehtyä enemmän esimerkiksi unkarilaisen kansantaiteen symboliikkaan ja myytteihin. Myös suomalaisen ja unkarilaisen kansantaiteen vertailu voisi olla jatkotutkimuksen aiheena.
tutkimuskohteekseni henkilökohtaisen mielenkiinnon vuoksi. Opinnäytetyöni produktio-osassa kuvitan yksitoista unkarilaista lastenlorua sekä taitan kuvituksista ja loruista lastenkirjan. Kuvitusten lähteenä käytän unkarilaista kansantaidetta.
Värimaailman tutkimisen teoreettisena viitekehyksenä on Johannes Ittenin seitsemän väririnnastusta. Sivuan myös lyhyesti väriteorioiden historiaa. Muotokieltä analysoin pääasiassa Unto Pusan ja Markus Heikkerön ajatusten pohjalta. Analyysissa tarkastelen myös liikettä ja rytmiä, jotka ovat olennainen osa muotoa.
Unkarilaisen kansantaiteen värimaailma on hyvin rikas. Unkarilaisen talonpoikaisesineistön koristelussa on löydettävissä kuusi Ittenin väriteorian mukaista väririnnastusta. Selkeimmin niistä näkyi kylmä–lämmin-rinnastus, vastaväririnnastus ja vaalea–tumma- rinnastus. Kylmä–lämmin -rinnastus esiintyy sini-punaisissa koristeluissa. Sinipunainen värimaailma on tullut unkarilaiseen kansantaiteeseen gotiikasta, ja väreillä oli omat symboliset merkityksensä. Vastaväririnnastus
tulee esille erityisesti vihreän ja punaisen kontrastissa, jota on käytetty paljon unkarilaisessa kansantaiteessa. Unkarilaisen talonpoikaisesineistön ja tekstiilien koristeluiden muodoista on löydettävissä pääasiassa geometrisiä, orgaanisia ja dekoratiivisia muotoja. Koristekaiverrukset, maalaukset ja kirjonnat ovat tilallisesti ajateltuna hyvin litteitä ja kaksiulotteisia. Niissä esiintyy myös paljon symmetriaa vaaka- ja pystyakselien suhteen, mikä tekee koristeluista aika staattisia.
Tutkielman lopussa havainnollistan esimerkkien avulla, mitä vaikutteita oma kuvitukseni on saanut unkarilaisesta kansantaiteesta. Olen ottanut kuvituksiini aineksia unkarilaisesta ornamentiikasta, kirjonta-, puu-, luu- ja keramiikkatöistä. Kuvituksissa olen löytänyt omaleimaista tyyliä, johon minulla oli pyrkimys.
Tutkielmani esittelee vain pinnallisesti unkarilaista kansantaidetta. Mielenkiintoista olisi perehtyä enemmän esimerkiksi unkarilaisen kansantaiteen symboliikkaan ja myytteihin. Myös suomalaisen ja unkarilaisen kansantaiteen vertailu voisi olla jatkotutkimuksen aiheena.