Opetussuunnitelman kehittäminen : tieto- ja viestintätekniset taidot taloushallinnon työtehtävissä ja valmistavassa koulutuksessa
Heikkinen, Vappu (2013)
Heikkinen, Vappu
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305138072
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305138072
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin, miten taloushallinnon alan koulutus vastaa työelämän osaamisvaatimuksia. Taloushallinnon työtehtävät edellyttävät sekä tietyn aihealueen syvää asiantuntijuutta että monipuolisia tieto- ja viestintäteknisiä taitoja. Ammattitaidon ylläpito vaatii jatkuvaa osaamisen päivittämistä.
Tämän opinnäytetyöni toimeksiantaja oli Axxell Utbildning Ab:n Karjaan yksikkö, tarkemmin sen aikuiskoulutustoiminnan Kaupan, hallinnon ja yrityspalvelujen osasto. Aikuiset voivat suorittaa ammatilliset perustutkinnot, ammattitutkinnot ja erikoisammattitutkinnot näyttötutkintoina omasta työstään. Tutkintoon valmistava koulutus suunnitellaan Opetushallituksen julkaisemien tutkinnonperusteiden pohjalta. Myös ammatillisten tutkintojen perusteita uudistetaan aika ajoin työelämän kehityksen mukaisesti.
Opinnäytetyöhön sisältyvä tutkimus toteutettiin sosiaalisen median välinein verkkokyselynä lähialueen yrityksille. Kyselyn tavoitteena oli oppilaitoksen näkökulmasta kartoittaa työelämän osaamisvaatimuksia ja saatujen tulosten avulla edelleen kehittää Liiketalouden perustutkintoon valmistavan koulutuksen tarjontaa ja sisältöjä. Lisäksi kerättiin tietoa yritysten suhteesta sosiaaliseen mediaan sekä henkilöstökoulutuksesta ja koulutustarpeista
Laadullisen kyselytutkimuksen avulla selvitettiin yritysten henkilöstön ammattitaitovaatimuksia ja koulutustarpeita. Kyselyn kohteena olivat taloushallinnonalan substanssiosaaminen sekä tieto- ja viestintätekniset taidot.
Saaduista vastauksista kävi ilmi, että yritykset painottavat taloushallinnon käytännön taitojen osaamista, kuten laskuttamista, reskontran hoitamista ja kirjanpitoa. Tieto- ja viestintäteknisistä taidoista perusasioiden hallintaa edellytettiin, samoin tietoturvaosaamista. Tulokset osoittavat oppilaitoksen koulutussisältöjen vastaavan hyvin yritysten ammattitaitovaatimuksia. Sen sijaan sosiaalisessa mediassa lymyää vielä yrityksille mahdollisuus yhteisöllisten välineiden ja toimintatapojen käyttöönottoon ja omaksumiseen.
Tämän opinnäytetyöni toimeksiantaja oli Axxell Utbildning Ab:n Karjaan yksikkö, tarkemmin sen aikuiskoulutustoiminnan Kaupan, hallinnon ja yrityspalvelujen osasto. Aikuiset voivat suorittaa ammatilliset perustutkinnot, ammattitutkinnot ja erikoisammattitutkinnot näyttötutkintoina omasta työstään. Tutkintoon valmistava koulutus suunnitellaan Opetushallituksen julkaisemien tutkinnonperusteiden pohjalta. Myös ammatillisten tutkintojen perusteita uudistetaan aika ajoin työelämän kehityksen mukaisesti.
Opinnäytetyöhön sisältyvä tutkimus toteutettiin sosiaalisen median välinein verkkokyselynä lähialueen yrityksille. Kyselyn tavoitteena oli oppilaitoksen näkökulmasta kartoittaa työelämän osaamisvaatimuksia ja saatujen tulosten avulla edelleen kehittää Liiketalouden perustutkintoon valmistavan koulutuksen tarjontaa ja sisältöjä. Lisäksi kerättiin tietoa yritysten suhteesta sosiaaliseen mediaan sekä henkilöstökoulutuksesta ja koulutustarpeista
Laadullisen kyselytutkimuksen avulla selvitettiin yritysten henkilöstön ammattitaitovaatimuksia ja koulutustarpeita. Kyselyn kohteena olivat taloushallinnonalan substanssiosaaminen sekä tieto- ja viestintätekniset taidot.
Saaduista vastauksista kävi ilmi, että yritykset painottavat taloushallinnon käytännön taitojen osaamista, kuten laskuttamista, reskontran hoitamista ja kirjanpitoa. Tieto- ja viestintäteknisistä taidoista perusasioiden hallintaa edellytettiin, samoin tietoturvaosaamista. Tulokset osoittavat oppilaitoksen koulutussisältöjen vastaavan hyvin yritysten ammattitaitovaatimuksia. Sen sijaan sosiaalisessa mediassa lymyää vielä yrityksille mahdollisuus yhteisöllisten välineiden ja toimintatapojen käyttöönottoon ja omaksumiseen.