Vuokraamopalvelun kehittäminen : palvelukonsepti lasketteluvälinevuokraamoon Teijon Matkailu Oy:lle
Niemi, Salla (2013)
Niemi, Salla
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305138012
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305138012
Tiivistelmä
Opinnäytteen tavoitteena on toimivamman ja houkuttelevamman lasketteluväline-vuokraamopalvelun kehittäminen Teijon Matkailu Oy:lle palvelumuotoilun keinoin. Näiden tavoitteiden perusteella on muodostettu tarkemmat tutkimustavoitteet, jotka ovat palvelupolun kehittäminen lasketteluvälinevuokraamolle ja toimivan sisätilakonseptin suunnittelu välinevuokraamolle.
Opinnäytetyö on laadullisen tutkimuksen työ. Tutkimusta tässä opinnäytetyössä on tehty dokumentaarisen aineistokatsauksen, palvelun ja kilpailijan havainnoinnin sekä haastattelujen avulla. Suunnittelun keskipisteessä on ollut palvelua kuluttava asiakas ja asiakaskokemuksen kehittäminen.
Opinnäytetyön lopputulos on uusi palvelukonsepti. Palvelukonsepti pitää sisällään palvelulle tyypilliset asiakasprofiilit, niiden pohjalta tuotetut palvelupolut sekä tilakonseptin. Tilakonsepti ottaa kantaa tilan tyyliin ja toimivuuteen palvelupolkuja tukien aina opasteista huonekaluihin asti.
Opinnäytetyö sisältää tietoa palvelua tuottavasta yrityksestä ja sen ympäristöstä. Opinnäytetyö käsittelee myös palvelumuotoilun käsitteitä, tutkimusmenetelmiä ja konseptien suunnitteluprosessia. Opinnäytetyön lopussa esitellään saadut tulokset palvelukonseptin muodossa.
Opinnäytetyö on laadullisen tutkimuksen työ. Tutkimusta tässä opinnäytetyössä on tehty dokumentaarisen aineistokatsauksen, palvelun ja kilpailijan havainnoinnin sekä haastattelujen avulla. Suunnittelun keskipisteessä on ollut palvelua kuluttava asiakas ja asiakaskokemuksen kehittäminen.
Opinnäytetyön lopputulos on uusi palvelukonsepti. Palvelukonsepti pitää sisällään palvelulle tyypilliset asiakasprofiilit, niiden pohjalta tuotetut palvelupolut sekä tilakonseptin. Tilakonsepti ottaa kantaa tilan tyyliin ja toimivuuteen palvelupolkuja tukien aina opasteista huonekaluihin asti.
Opinnäytetyö sisältää tietoa palvelua tuottavasta yrityksestä ja sen ympäristöstä. Opinnäytetyö käsittelee myös palvelumuotoilun käsitteitä, tutkimusmenetelmiä ja konseptien suunnitteluprosessia. Opinnäytetyön lopussa esitellään saadut tulokset palvelukonseptin muodossa.