Tietämyksen jakaminen kollektiivisesti : case yritys CGI Suomi Oy
Vuorela, Marja (2013)
Vuorela, Marja
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305138005
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305138005
Tiivistelmä
Tutkimuksen kohteena oli CGI Suomi Oy:n Rondo käyttöönoton tukitiimi. Tutkimusongelmana oli millä sosiaalisen median välineellä/välineillä osaamisen ja tiedon jakamista voidaan edistää.
Teoreettisessa viitekehyksessä kuvataan tiedon neljää rakenteellisuusluokkaa: hiljainen, puhuttu, dokumentoitu ja tietokoneen ymmärtämä tieto. Lisäksi kuvataan tiedon muuntamista hiljaisesta tiedosta näkyväksi tiedoksi SECI -mallin neljän askeleen mukaan.
Osaamista ja tiedon jakamista käsitellään yksilön osaamisen sekä organisaation osaamisen ja oppimisen näkökulmasta. Asiantuntijaorganisaatiossa esiintyy paljon hiljaista ja ei dokumentoitua tietoa, joka voidaan siirtää toiselle omaksumalla, yhteisten mielikuvien ja kokemusten kautta. Yksilön osaamisessa korostuu koulutus, kokemus ja henkilökohtaiset taidot. Organisaation oppimisessa organisaatiolla on kyky löytää uutta osaamista jatkuvasti. Tärkeitä ominaisuuksia oppivalle organisaatiolle ovat tiimioppiminen ja yksilön oppiminen. Tiimit voivat oppia yhdessä sellaista, jota yksilöt itsenäisesti eivät olisi oivaltaneet.
Hajautettu organisaatio on haaste, mutta ei este osaamisen ja tiedon jakamiselle. Sosiaalinen media on tuonut mahdollisuuksia hajautetun organisaation tiedon jakamiseen. Kun organisaatiolle löytyy tarkoituksen mukainen, helppokäyttöinen ja kaikkien organisaation jäsenten omaksuma kommunikaatioväline, se antaa mahdollisuuden yhteisen tiedon luomiseen ja jakamiseen.
Tutkimuksessa havaittiin, että tiimin jäsenet tunnistavat omaavansa sellaista tietoja, josta olisi hyötyä myös tiimin muille jäsenille ja tietoa ollaan valmiita jakamaan sekä oma-aloitteisesti, että pyydettäessä. Tutkimuksessa myös kävi selvästi esille, että tiedon jakamista voidaan edistää tiimille fokusoidun Workspace –sivuston avulla. Kuitenkaan Workspacella ei voida korvata kokonaan tiedon välitystä, vaan henkilökohtaiset kontaktit ja pikaviestin MOC ovat myös tärkeitä kanavia osaamisen ja tiedon jakamisessa.
Teoreettisessa viitekehyksessä kuvataan tiedon neljää rakenteellisuusluokkaa: hiljainen, puhuttu, dokumentoitu ja tietokoneen ymmärtämä tieto. Lisäksi kuvataan tiedon muuntamista hiljaisesta tiedosta näkyväksi tiedoksi SECI -mallin neljän askeleen mukaan.
Osaamista ja tiedon jakamista käsitellään yksilön osaamisen sekä organisaation osaamisen ja oppimisen näkökulmasta. Asiantuntijaorganisaatiossa esiintyy paljon hiljaista ja ei dokumentoitua tietoa, joka voidaan siirtää toiselle omaksumalla, yhteisten mielikuvien ja kokemusten kautta. Yksilön osaamisessa korostuu koulutus, kokemus ja henkilökohtaiset taidot. Organisaation oppimisessa organisaatiolla on kyky löytää uutta osaamista jatkuvasti. Tärkeitä ominaisuuksia oppivalle organisaatiolle ovat tiimioppiminen ja yksilön oppiminen. Tiimit voivat oppia yhdessä sellaista, jota yksilöt itsenäisesti eivät olisi oivaltaneet.
Hajautettu organisaatio on haaste, mutta ei este osaamisen ja tiedon jakamiselle. Sosiaalinen media on tuonut mahdollisuuksia hajautetun organisaation tiedon jakamiseen. Kun organisaatiolle löytyy tarkoituksen mukainen, helppokäyttöinen ja kaikkien organisaation jäsenten omaksuma kommunikaatioväline, se antaa mahdollisuuden yhteisen tiedon luomiseen ja jakamiseen.
Tutkimuksessa havaittiin, että tiimin jäsenet tunnistavat omaavansa sellaista tietoja, josta olisi hyötyä myös tiimin muille jäsenille ja tietoa ollaan valmiita jakamaan sekä oma-aloitteisesti, että pyydettäessä. Tutkimuksessa myös kävi selvästi esille, että tiedon jakamista voidaan edistää tiimille fokusoidun Workspace –sivuston avulla. Kuitenkaan Workspacella ei voida korvata kokonaan tiedon välitystä, vaan henkilökohtaiset kontaktit ja pikaviestin MOC ovat myös tärkeitä kanavia osaamisen ja tiedon jakamisessa.