Organisaatiomuutos myyntikoordinaattorin näkökulmasta
Pehkonen, Hanna (2013)
Pehkonen, Hanna
Vaasan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305127878
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305127878
Tiivistelmä
Organisaatiomuutokset kuuluvat nykyiseen yritysmaailmaan. Muutokset vaativat paljon esimiehiltä ja johdolta. Tarvitaan paljon tietoa ja osaamista, jotta muutos pystytään toteuttamaan hyvin. Tässä työssä haluttiin selvittää, kuinka organisaatiomuutos on toteutettu kohdeyrityksessä. Muutos kohdistuu yrityksessä työskenteleviin myyntikoordinaattoreihin ja heidän työntekoonsa. Tutkimuksessa haluttiin selvittää, kuinka myyntikoordinaattorit olivat kokeneen muutoksen ja sen totutuksen. Tutkimus perustuu teoriaan organisaatiomuutoksista sekä muutosjohtamisesta. Teoriassa perehdytään kohdeyritykseen ja myyntikoordinaattorin työhön. Teoriassa esitellään, mitä muutos vaatii onnistuakseen. Myyntikoordinaattoreiden mielipiteitä muutoksesta tutkittiin kyselylomakkeen avulla, johon suurin osa yrityksen myyntikoordinaattoreista vastasi. Tuloksista selviää, että myyntikoordinaattorit eivät ole täysin tyytyväisiä tapaan, jolla muutos on toteutettu. Muutoksen suurin ongelma on ollut liian vähäinen suunnittelu. Esimiehen tuki muutoksen aikana on kuitenkin ollut onnistunut seikka muutoksessa. Muutoksen tarkempi suunnittelu ja aikataulutus, olisivat helpottaneet muutoksen toteutusta. Muutos olisi saattanut olla mieluisampi koko työyhteisölle, jos työntekijöiden mielipiteitä olisi kuunneltu tarkemmin ja heidät olisi otettu rohkeammin mukaan päätöksentekoon. Työntekijöiden positiivinen ja ennakkoluuloton asenne edesauttaisi myös mielekästä muutosta.