Runokylpykuplia : Monipuolisesta runoihin tutustumisesta lasten itse tekemien runojen näyttelyksi.
Kekkonen, Päivikki (2013)
Kekkonen, Päivikki
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305127871
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305127871
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus:
Opinnäytetyöni koostuu toiminnallisesta osuudesta ja opinnäytetyöraportista. Tutkimukseni toiminnallinen osuus toteutui neljä viikkoa kestäneenä Runokylpynä Vaarintalon päiväkodin esikoululaisille ja 5-vuotiaille Viikareille sekä lasten itse tekemien runojen Runokylpykuplia-näyttelynä Piippolan kirjastossa. Opinnäytetyöraportissa teoria linkittyy tekemiini toiminnallisiin ratkaisuihin ja toiminnan kuvauksiin. Raportti sisältää myös arvioinnin koko prosessista. Tavoitteenani oli löytää keinot, joilla lapset innostuvat runoista, lastenlyriikasta ja sanataiteesta ja tekevät runoja myös itse. Toisena tavoitteenani oli löytää keino lasten itse tekemien runojen esille tuomiseen.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Teoreettisessa viitekehyksessä kuvaan lastenkulttuuriin oleellisesti kuuluvina lastenlyriikkaa, sanataidetta ja sadutusta, joiden pohjalta rakensin Runokylvyn toiminnallisuuden. Tuon esille runojen ja sanataiteen merkitystä 5-6-vuotiaan lapsen kehitykseen ja kuvaan 5-6-vuotiaan lapsen leikkitapoja. Kerron Runokylvyn toiminnallisen osuuden toteuttamisprojektista toimintateemoittain, toimintaohjeineen ja osittain perusteluineen, jotta kuka vain voi ottaa ne lasten kanssa käytettäväksi. Kerron näyttelyn ja avajaisten merkityksestä lapselle sekä niiden suunnittelu- ja toteutumisprosessin. Lopussa on arvio ja pohdinta koko prosessista. Keskustelutan Runokylvyssä tekemiäni toiminnallisia ratkaisuja teorioiden kanssa koko raporttini ajan. Olen ottanut mukaan paljon suoria lainauksia Runokylvyn aikana työstämästäni opintopäiväkirjasta sekä etuoikeutetusti myös Runokylpykuplia-näyttelyn valmiit taideteokset.
Tutkimusmenetelmä, aineisto ja raportointi:
Opinnäytetyöni on toiminnallinen ja sen tutkimusote on laadullinen. Dokumentoin lasten tekemiä runoja ja täytin opintopäiväkirjaa, johon kirjasin toimintaa ja palautetta sekä niiden pohjalta tekemiäni havaintoja.
Keskeiset tutkimustulokset ja johtopäätökset:
Lapset innostuvat runoista, eivätkä koe niitä vaikeiksi, kun runoja käsitellään leikinomaisesti ja mielikuvituksellisesti. Innostuksen myötä lapset kykenevät tuottamaan monipuolisia ja tasokkaita runoja. Lasten omien runojen näyttelyssä lasten itse tuottama kulttuuri tulee esille kasvattaen lapsen itsetuntoa ja taiteellista kokemista.
Opinnäytetyöni koostuu toiminnallisesta osuudesta ja opinnäytetyöraportista. Tutkimukseni toiminnallinen osuus toteutui neljä viikkoa kestäneenä Runokylpynä Vaarintalon päiväkodin esikoululaisille ja 5-vuotiaille Viikareille sekä lasten itse tekemien runojen Runokylpykuplia-näyttelynä Piippolan kirjastossa. Opinnäytetyöraportissa teoria linkittyy tekemiini toiminnallisiin ratkaisuihin ja toiminnan kuvauksiin. Raportti sisältää myös arvioinnin koko prosessista. Tavoitteenani oli löytää keinot, joilla lapset innostuvat runoista, lastenlyriikasta ja sanataiteesta ja tekevät runoja myös itse. Toisena tavoitteenani oli löytää keino lasten itse tekemien runojen esille tuomiseen.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Teoreettisessa viitekehyksessä kuvaan lastenkulttuuriin oleellisesti kuuluvina lastenlyriikkaa, sanataidetta ja sadutusta, joiden pohjalta rakensin Runokylvyn toiminnallisuuden. Tuon esille runojen ja sanataiteen merkitystä 5-6-vuotiaan lapsen kehitykseen ja kuvaan 5-6-vuotiaan lapsen leikkitapoja. Kerron Runokylvyn toiminnallisen osuuden toteuttamisprojektista toimintateemoittain, toimintaohjeineen ja osittain perusteluineen, jotta kuka vain voi ottaa ne lasten kanssa käytettäväksi. Kerron näyttelyn ja avajaisten merkityksestä lapselle sekä niiden suunnittelu- ja toteutumisprosessin. Lopussa on arvio ja pohdinta koko prosessista. Keskustelutan Runokylvyssä tekemiäni toiminnallisia ratkaisuja teorioiden kanssa koko raporttini ajan. Olen ottanut mukaan paljon suoria lainauksia Runokylvyn aikana työstämästäni opintopäiväkirjasta sekä etuoikeutetusti myös Runokylpykuplia-näyttelyn valmiit taideteokset.
Tutkimusmenetelmä, aineisto ja raportointi:
Opinnäytetyöni on toiminnallinen ja sen tutkimusote on laadullinen. Dokumentoin lasten tekemiä runoja ja täytin opintopäiväkirjaa, johon kirjasin toimintaa ja palautetta sekä niiden pohjalta tekemiäni havaintoja.
Keskeiset tutkimustulokset ja johtopäätökset:
Lapset innostuvat runoista, eivätkä koe niitä vaikeiksi, kun runoja käsitellään leikinomaisesti ja mielikuvituksellisesti. Innostuksen myötä lapset kykenevät tuottamaan monipuolisia ja tasokkaita runoja. Lasten omien runojen näyttelyssä lasten itse tuottama kulttuuri tulee esille kasvattaen lapsen itsetuntoa ja taiteellista kokemista.