NESTEYTETTYÄ MAAKAASUA POLTTOAINEENA KÄYTTÄVÄN ALUKSEN POLTTOAINETÄYDENNYKSET
Karvonen, Peter (2013)
Karvonen, Peter
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305127815
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305127815
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan nesteytetyn maakaasun (LNG) polttoainetäydennyk-seen, eli bunkraukseen liittyviä toimenpiteitä. Työ painottuu LNG-bunkraukseen au-tosta. Tämän hetkisistä täydennysmuodoista se on ainoa, kunnes LNG-proomu tai -terminaali valmistuu Suomeen.
Tavoitteena on saada aikaan kattava opetusmateriaali nesteytetyn maakaasun turvalli-sesta ja kontrolloidusta polttoainetäydennyksestä meriliikenteessä sekä nykyaikaisista polttoainetäydennysjärjestelmistä. Työssä käsitellään metaanikaasun osalta välttämä-töntä teoriaa, käytön kehittymistä ja nykytilaa sekä LNG:n käytön kehittymistä ja ke-hitykseen vaikuttaneita tekijöitä. Näiden asioiden lisäksi perehdytään laivalla tehtäviin toimenpiteisiin ennen polttoainetäydennystä, sen aikana ja sen jälkeen.
Aihe on Suomessa uusi, eikä täällä ole ollut aikaisemmin nesteytetyllä maakaasulla toimivia aluksia. Tätä työtä tehtäessä yksi alus, Viking Grace, on valmistunut ja toinen on rakenteilla. Rakenteilla oleva alus on Rajavartiolaitoksen uusi vartiolaiva.
Onnettomuuksien ennaltaehkäisyn kannalta on tärkeää, että jokainen operaatioon osal-listuva tunnistaa LNG:n ominaisuudet ja sen käyttäytymisen eri muodoissa. On myös huomioitava, että vain koulutuksen saanut henkilökunta voi työskennellä LNG:n kans-sa. Tulevaisuudessa LNG:llä toimivat alukset lisääntyvät ja terminaaleja rakennetaan, jotta tarjolla olisi nykyistä ympäristöystävällisempää polttoainetta.
Tavoitteena on saada aikaan kattava opetusmateriaali nesteytetyn maakaasun turvalli-sesta ja kontrolloidusta polttoainetäydennyksestä meriliikenteessä sekä nykyaikaisista polttoainetäydennysjärjestelmistä. Työssä käsitellään metaanikaasun osalta välttämä-töntä teoriaa, käytön kehittymistä ja nykytilaa sekä LNG:n käytön kehittymistä ja ke-hitykseen vaikuttaneita tekijöitä. Näiden asioiden lisäksi perehdytään laivalla tehtäviin toimenpiteisiin ennen polttoainetäydennystä, sen aikana ja sen jälkeen.
Aihe on Suomessa uusi, eikä täällä ole ollut aikaisemmin nesteytetyllä maakaasulla toimivia aluksia. Tätä työtä tehtäessä yksi alus, Viking Grace, on valmistunut ja toinen on rakenteilla. Rakenteilla oleva alus on Rajavartiolaitoksen uusi vartiolaiva.
Onnettomuuksien ennaltaehkäisyn kannalta on tärkeää, että jokainen operaatioon osal-listuva tunnistaa LNG:n ominaisuudet ja sen käyttäytymisen eri muodoissa. On myös huomioitava, että vain koulutuksen saanut henkilökunta voi työskennellä LNG:n kans-sa. Tulevaisuudessa LNG:llä toimivat alukset lisääntyvät ja terminaaleja rakennetaan, jotta tarjolla olisi nykyistä ympäristöystävällisempää polttoainetta.