Laatujärjestelmän rakentaminen sähköurakointiyritykselle
Lautiainen, Petteri (2013)
Lautiainen, Petteri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305117790
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305117790
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on perehdytty laatuun ja laatujärjestelmään sähköasennustöissä. Työn tarkoituksena oli saada aikaan yrityksen toimintaan sopiva laatujärjestelmä Novasähkö Oy:lle. Yrityksellä ei ole ollut aikaisemmin käytössään laatujärjestelmää. Aihe opinnäytteeseen tuli yrityksen aloitteesta ja tarpeesta tehostaa sisäistä toimintaa. Laatujärjestelmällä on tarkoitus tuoda yrityksen toimintaa asiakasläheisemmäksi.
Laatujärjestelmä on kuvaus yrityksen toiminnasta ja dokumentoitu tapa varmentaa yrityksen tuottamaa laatua. Laatujärjestelmän runko on laatukäsikirja. Laatukäsikirjalla voidaan antaa sidosryhmille kuvaus yrityksen toiminnasta ja yrityksessä sovellettavasta laatupolitiikasta. Laatukäsikirjaa tukevat dokumentit laatujärjestelmässä ovat erilaiset menettely- ja työohjeet. Niissä ohjeistetaan yrityksen henkilöstö toimimaan yhteisesti sovitulla tavalla. Laatujärjestelmään liittyvillä viiteaineistoilla ja laatukirjanpidolla pyritään takaamaan yrityksen toiminnan tehokkuus ja kehittyminen.
Novasähkö Oy:n laatujärjestelmämallia hiottiin yhdessä yrityksen yhteyshenkilöiden kanssa. Laatujärjestelmän rakentamisessa hyödynnettiin erilaisia kirjallisia lähteitä ja laadunhallintajärjestelmästandardeja.
Työn tuloksena saatiin Novasähkö Oy:lle laatujärjestelmä, joka on tarkoitus ottaa käyttöön kevään 2013 aikana. Laatujärjestelmän käyttöönotto suoritetaan perehdyttämällä yrityksen henkilöstö, niin että he ovat tietoisia omasta osa-alueestaan laadun tuottamisessa. Laatujärjestelmää tullaan hyödyntämään yrityksen työkohteissa. Laatujärjestelmän tavoitteena on nostaa yrityksen asiakastyytyväisyyttä ja tuoda varmuutta sisäisiin toimintoihin.
Laatujärjestelmä on kuvaus yrityksen toiminnasta ja dokumentoitu tapa varmentaa yrityksen tuottamaa laatua. Laatujärjestelmän runko on laatukäsikirja. Laatukäsikirjalla voidaan antaa sidosryhmille kuvaus yrityksen toiminnasta ja yrityksessä sovellettavasta laatupolitiikasta. Laatukäsikirjaa tukevat dokumentit laatujärjestelmässä ovat erilaiset menettely- ja työohjeet. Niissä ohjeistetaan yrityksen henkilöstö toimimaan yhteisesti sovitulla tavalla. Laatujärjestelmään liittyvillä viiteaineistoilla ja laatukirjanpidolla pyritään takaamaan yrityksen toiminnan tehokkuus ja kehittyminen.
Novasähkö Oy:n laatujärjestelmämallia hiottiin yhdessä yrityksen yhteyshenkilöiden kanssa. Laatujärjestelmän rakentamisessa hyödynnettiin erilaisia kirjallisia lähteitä ja laadunhallintajärjestelmästandardeja.
Työn tuloksena saatiin Novasähkö Oy:lle laatujärjestelmä, joka on tarkoitus ottaa käyttöön kevään 2013 aikana. Laatujärjestelmän käyttöönotto suoritetaan perehdyttämällä yrityksen henkilöstö, niin että he ovat tietoisia omasta osa-alueestaan laadun tuottamisessa. Laatujärjestelmää tullaan hyödyntämään yrityksen työkohteissa. Laatujärjestelmän tavoitteena on nostaa yrityksen asiakastyytyväisyyttä ja tuoda varmuutta sisäisiin toimintoihin.