Yhtiöviestintä sosiaalisessa mediassa : case Yle Puheen uudistus
Järvinen, Joni (2013)
Järvinen, Joni
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305117762
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305117762
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, millaisten taitojen ja käytäntöjen kautta Ylen viestinnän työntekijät pystyvät entistä paremmin reagoimaan ja hyödyntämään sosiaalista mediaa case-esimerkin tapaisissa tilanteissa. Tämän työn toimeksiantaja, Yleisradion Viestintä, käyttää pääsääntöisesti sosiaalisen median alustoista Facebookia, Twitteriä ja Google+:aa yhtiöviestinnässään.
Case-esimerkki kertoo Yle Puheen uudistuksen aikana syntyneestä ilmiöstä, joka näkyi Yle Puheen ja Yleisradion Facebook-seinällä keskusteluna, jossa oli melko negatiivinen sävy.
Tutkimus suoritettiin teemahaastatteluin haastattelemalla Yle Viestinnän ja Yle Puheen henkilöstöä teemahaastattelurunkoa apuna käyttäen. Litteroidut haastattelut koostettiin teemoittain tämän työn tutkimusosioon.
Tutkimuksessa havaittiin sosiaalisen median olevan yhteisöviestinnän kanavana todella nopeatahtinen. Sosiaalisessa mediassa pienistäkin asioista voi muodostua lyhyessä ajassa isoja ilmiöitä. Sosiaalisen median ollessa kuitenkin nopeasti muuttuva ympäristö, ilmiöt kokoluokasta riippumatta jäävät historiaan ajan myötä. Sosiaalinen media vaatii paljon työtä ja melko suuren työpanoksen. Sitä ei voi täysin hallita, mutta hyvillä yhtiön yhteisillä pelisäännöillä siitä saa hyödyllisen alustan yhtiöviestinnän välineenä.
Case-esimerkki kertoo Yle Puheen uudistuksen aikana syntyneestä ilmiöstä, joka näkyi Yle Puheen ja Yleisradion Facebook-seinällä keskusteluna, jossa oli melko negatiivinen sävy.
Tutkimus suoritettiin teemahaastatteluin haastattelemalla Yle Viestinnän ja Yle Puheen henkilöstöä teemahaastattelurunkoa apuna käyttäen. Litteroidut haastattelut koostettiin teemoittain tämän työn tutkimusosioon.
Tutkimuksessa havaittiin sosiaalisen median olevan yhteisöviestinnän kanavana todella nopeatahtinen. Sosiaalisessa mediassa pienistäkin asioista voi muodostua lyhyessä ajassa isoja ilmiöitä. Sosiaalisen median ollessa kuitenkin nopeasti muuttuva ympäristö, ilmiöt kokoluokasta riippumatta jäävät historiaan ajan myötä. Sosiaalinen media vaatii paljon työtä ja melko suuren työpanoksen. Sitä ei voi täysin hallita, mutta hyvillä yhtiön yhteisillä pelisäännöillä siitä saa hyödyllisen alustan yhtiöviestinnän välineenä.