Sähkö- ja hybridiajoneuvojen eristysvastusmittaukset, sähkötyöturvallisuus sekä Bosch FSA050 -mittalaite
Tapaninaho, Petri (2013)
Tapaninaho, Petri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305107744
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305107744
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli esitellä ajoneuvojen korkeajännitejärjestelmien mittaamisen
mahdollistava Bosch FSA 050 -mittalaite, mittausmenetelmiä, sekä vaatimuksia, joita mittauksien
suorittaminen edellyttää. Työssä tarkastellaan myös mittalaitteen käyttöön
olennaisesti liittyviä Bosch ESI[tronic] 2.0- sekä CompacSoft[plus] -ohjelmistoja.
Insinöörityö toteutettiin kirjallisuus tutkimuksena, johon sisältyi käytännön mittauksia. Mittalaitteen
avulla voitiin tutkia huoltojen yhteydessä ajoneuvovalmistajien ja turvallisuussäädöksien
edellyttämiä korkeajännitemittauksia, kuten jännitteettömyyden tarkistaminen
ja eristysvastusmittaukset. Mittaukset toteutettiin mittalaitteen ja Toyota Prius W20
-mallisen hybridiajoneuvon avulla. Työssä käsitellään myös muihin hybridiajoneuvomalleihin
liittyviä mittausteknisiä aiheita, kuten käytännön eroja huoltoerottimien ja
erotuskytkimien välillä sekä toimintatapojen poikkeavuuksia. Aiheesta saatavilla oleva tieto
on hyvin teoriapainotteista sillä suuri osa lähteistä käsittelee teollisuussovelluksia. Sen
vuoksi työhön hankittiin myös käytännön näkemystä keskusteluilla alan ammattilaisten
kanssa.
Työn lopputuloksena voidaan todeta, että ajoneuvoihin liittyvät korkeajännitepiirien mittaukset
asettavat rajoittavia vaatimuksia niin yksittäisen henkilön kuin yrityksenkin
toiminnalle. Mittauksien suorittaminen on aiemmin rajoittunut ainoastaan merkkikohtaisiin
korjaamoihin laitteiston ja ohjeistuksen rajoitetun saatavuuden vuoksi. Yleismittarityyppisen
mittalaitteen ja mallikohtaisen ohjeistuksen avulla myös monimerkkikorjaamot
voivat osallistua kysynnältään kasvavaan sähkö- ja hybridiajoneuvoihin liittyviin
huoltotoimenpiteisiin.
mahdollistava Bosch FSA 050 -mittalaite, mittausmenetelmiä, sekä vaatimuksia, joita mittauksien
suorittaminen edellyttää. Työssä tarkastellaan myös mittalaitteen käyttöön
olennaisesti liittyviä Bosch ESI[tronic] 2.0- sekä CompacSoft[plus] -ohjelmistoja.
Insinöörityö toteutettiin kirjallisuus tutkimuksena, johon sisältyi käytännön mittauksia. Mittalaitteen
avulla voitiin tutkia huoltojen yhteydessä ajoneuvovalmistajien ja turvallisuussäädöksien
edellyttämiä korkeajännitemittauksia, kuten jännitteettömyyden tarkistaminen
ja eristysvastusmittaukset. Mittaukset toteutettiin mittalaitteen ja Toyota Prius W20
-mallisen hybridiajoneuvon avulla. Työssä käsitellään myös muihin hybridiajoneuvomalleihin
liittyviä mittausteknisiä aiheita, kuten käytännön eroja huoltoerottimien ja
erotuskytkimien välillä sekä toimintatapojen poikkeavuuksia. Aiheesta saatavilla oleva tieto
on hyvin teoriapainotteista sillä suuri osa lähteistä käsittelee teollisuussovelluksia. Sen
vuoksi työhön hankittiin myös käytännön näkemystä keskusteluilla alan ammattilaisten
kanssa.
Työn lopputuloksena voidaan todeta, että ajoneuvoihin liittyvät korkeajännitepiirien mittaukset
asettavat rajoittavia vaatimuksia niin yksittäisen henkilön kuin yrityksenkin
toiminnalle. Mittauksien suorittaminen on aiemmin rajoittunut ainoastaan merkkikohtaisiin
korjaamoihin laitteiston ja ohjeistuksen rajoitetun saatavuuden vuoksi. Yleismittarityyppisen
mittalaitteen ja mallikohtaisen ohjeistuksen avulla myös monimerkkikorjaamot
voivat osallistua kysynnältään kasvavaan sähkö- ja hybridiajoneuvoihin liittyviin
huoltotoimenpiteisiin.