Hiltin markkinapotentiaalin selvittäminen pientalorakentamisessa
Suihkonen, Ossi (2013)
Suihkonen, Ossi
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305107714
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305107714
Tiivistelmä
Pientalojen rakentaminen on perinteisesti ollut talkootyönä tapahtuvaa talon tulevan asukkaan toimesta tehtyä rakentamista. Viimeisten parin vuosikymmenen aikana pientalorakennusteollisuus on kuitenkin muuttunut ammattimaisempaan suuntaan. Ammattimaisen rakentamisen kasvaminen on luonut potentiaalia Hiltin ammattimaiseen käyttöön tarkoitetuille tuotteille.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Hiltin markkinapotentiaali pientalorakentamisessa. Tarkoituksena oli selvittää ranka- ja kivirunkoisen talon rakentamiseen soveltuvat Hiltin tuotteet sekä laskea niiden avulla markkinapotentiaali taloa kohden. Hirsitalon tarkastelu jätettiin pois, sillä niiden rakennustyössä Hiltin potentiaali on todella pieni. Myös rakennustuoteasetuksen vaikutusta rakennustuotteiden käytössä pyrittiin selvittämään.
Työssä tutkittiin pientalorakentamiseen soveltuvia tuotteista ja koottiin työkalu- ja tarvikeluettelot sekä puu- että kivirakenteisille taloille. Tarvikeluettelo koottiin yhtä keskikokoista taloa kohti. Työkaluluettelo koottiin taloa rakentavaa työryhmää kohti. Opinnäytetyön tekemisessä käytettiin sekä kysely- että havainnoivaa tutkimusta. Käytännössä työkalu- ja tarvikeluettelot koottiin suullisten työmaalla tai rakennusliikkeen toimistolla tehtävien haastattelujen perusteella. Haastatteluissa selvitettiin käytettävien työkalujen ja tarvikkeiden laadun ja määrän lisäksi työryhmän koko ja rakenne.
Kun työkalu- ja tarvikeluettelot oli koottu, laskettiin Hiltin markkinapotentiaali yhtä taloa tai yhtä työryhmää kohden vuodessa. Markkinapotentiaali yhtä kivitaloa kohden oli noin kaksinkertainen puutalon markkinapotentiaaliin verrattuna, mikä tarkoittaa sitä, että kivitalon rakentaja on Hiltille relevantimpi asiakas. Koska vuosittain rakennetaan enemmän puutaloja kuin kivitaloja, markkinapotentiaali puutaloille yhteensä on suurempi kuin markkinapotentiaali kivitaloille. Koko Hiltin markkinapotentiaali pientalorakentamisessa on noin 30 000 000 € vuodessa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Hiltin markkinapotentiaali pientalorakentamisessa. Tarkoituksena oli selvittää ranka- ja kivirunkoisen talon rakentamiseen soveltuvat Hiltin tuotteet sekä laskea niiden avulla markkinapotentiaali taloa kohden. Hirsitalon tarkastelu jätettiin pois, sillä niiden rakennustyössä Hiltin potentiaali on todella pieni. Myös rakennustuoteasetuksen vaikutusta rakennustuotteiden käytössä pyrittiin selvittämään.
Työssä tutkittiin pientalorakentamiseen soveltuvia tuotteista ja koottiin työkalu- ja tarvikeluettelot sekä puu- että kivirakenteisille taloille. Tarvikeluettelo koottiin yhtä keskikokoista taloa kohti. Työkaluluettelo koottiin taloa rakentavaa työryhmää kohti. Opinnäytetyön tekemisessä käytettiin sekä kysely- että havainnoivaa tutkimusta. Käytännössä työkalu- ja tarvikeluettelot koottiin suullisten työmaalla tai rakennusliikkeen toimistolla tehtävien haastattelujen perusteella. Haastatteluissa selvitettiin käytettävien työkalujen ja tarvikkeiden laadun ja määrän lisäksi työryhmän koko ja rakenne.
Kun työkalu- ja tarvikeluettelot oli koottu, laskettiin Hiltin markkinapotentiaali yhtä taloa tai yhtä työryhmää kohden vuodessa. Markkinapotentiaali yhtä kivitaloa kohden oli noin kaksinkertainen puutalon markkinapotentiaaliin verrattuna, mikä tarkoittaa sitä, että kivitalon rakentaja on Hiltille relevantimpi asiakas. Koska vuosittain rakennetaan enemmän puutaloja kuin kivitaloja, markkinapotentiaali puutaloille yhteensä on suurempi kuin markkinapotentiaali kivitaloille. Koko Hiltin markkinapotentiaali pientalorakentamisessa on noin 30 000 000 € vuodessa.