Brändien ja mielikuvien vaikutus farkkujen ostopäätöksessä: Case Yritys X
Nazimov, Sanna (2013)
Nazimov, Sanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305107667
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305107667
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia brändien, farkkubrändien ja mielikuvien vaikutusta kuluttajien ostopäätökseen. Lähtökohtaisesti tutkittiin brändiä ja sen merkitystä, mielikuvia, mistä mielikuvat syntyvät ja mitä ne ovat. Mitkä tekijät vaikuttavat mielikuviin ja miten brändi ja siitä oleva mielikuva saa kuluttajan valitsemaan tietyn farkkubrändin.
Nykypäivänä brändäys on yrityksille elintärkeää. Brändi sanana on yleistynyt ja sen käyttötapa kasvanut puhekielessä. Moni tuotemerkki kokee olevansa brändi ja brändäyksessä käytetään yhä enemmän työkaluja. Brändi on yrityksen lemmikki ja persoona, jota kehitetään jatkuvasti. Brändi on avain kilpailun kiristyessä. Vahvan brändin avulla voidaan tähdätä tuotteen ja koko merkin parempaan tulevaisuuteen.
Opinnäytetyön empiirisessä osiossa kartoitettiin kuluttajien tietoutta farkkubrändeistä. Tutkimuksessa keskityttiin myös mielikuvien syntymiseen ja tutkittiin mielikuvien ja brändin vaikutuksia ostopäätökseen. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa miten Yritys X:llä myytävät farkkubrändit koetaan kuluttajien mielissä, kuinka hyvin brändejä tunnetaan sekä brändien roolia kuluttajien ostopäätöksessä.
Tutkimuskohteena hyödynnettiin Yritys X:n sekä sosiaalisen median kautta saatuja vastauksia. Kyselytutkimus suoritettiin kvantitatiivisesti. Tiedot kerättiin hyödyntämällä jo olemassa olevaa kanta-asiakasrekisteriä. Kyselyyn vastauksia saatiin 2358 kappaletta. Vastausprosentti oli 11,38. Ikäjakauma oli 16–46. Tulokset osoittivat, että mielikuvia muodostuu brändin tunnettuuden kautta sekä omien aikaisempien kokemusten myötä. Vastaajat kokivat farkkubrändit melko tärkeiksi, jotka tuovat lisäarvoa persoonallisuuden rakentamiseen. Mies vastaajat kokivat farkkubrändit tärkeämmäksi kuin naiset ja ovat valmiita sijoittamaan rahaa brändifarkkuihin enemmän. Keskimäärin farkut ostetaan kerran puolessa vuodessa. Tärkein tekijä farkuissa on istuvuus.
Nykypäivänä brändäys on yrityksille elintärkeää. Brändi sanana on yleistynyt ja sen käyttötapa kasvanut puhekielessä. Moni tuotemerkki kokee olevansa brändi ja brändäyksessä käytetään yhä enemmän työkaluja. Brändi on yrityksen lemmikki ja persoona, jota kehitetään jatkuvasti. Brändi on avain kilpailun kiristyessä. Vahvan brändin avulla voidaan tähdätä tuotteen ja koko merkin parempaan tulevaisuuteen.
Opinnäytetyön empiirisessä osiossa kartoitettiin kuluttajien tietoutta farkkubrändeistä. Tutkimuksessa keskityttiin myös mielikuvien syntymiseen ja tutkittiin mielikuvien ja brändin vaikutuksia ostopäätökseen. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa miten Yritys X:llä myytävät farkkubrändit koetaan kuluttajien mielissä, kuinka hyvin brändejä tunnetaan sekä brändien roolia kuluttajien ostopäätöksessä.
Tutkimuskohteena hyödynnettiin Yritys X:n sekä sosiaalisen median kautta saatuja vastauksia. Kyselytutkimus suoritettiin kvantitatiivisesti. Tiedot kerättiin hyödyntämällä jo olemassa olevaa kanta-asiakasrekisteriä. Kyselyyn vastauksia saatiin 2358 kappaletta. Vastausprosentti oli 11,38. Ikäjakauma oli 16–46. Tulokset osoittivat, että mielikuvia muodostuu brändin tunnettuuden kautta sekä omien aikaisempien kokemusten myötä. Vastaajat kokivat farkkubrändit melko tärkeiksi, jotka tuovat lisäarvoa persoonallisuuden rakentamiseen. Mies vastaajat kokivat farkkubrändit tärkeämmäksi kuin naiset ja ovat valmiita sijoittamaan rahaa brändifarkkuihin enemmän. Keskimäärin farkut ostetaan kerran puolessa vuodessa. Tärkein tekijä farkuissa on istuvuus.