Korpifilosofiasta kasvatussosiologiaan
Mäkinen, Vesa (2013)
Mäkinen, Vesa
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305107653
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305107653
Tiivistelmä
Kehittämishankkeeni tarkoitus on pohtia korpifilosofian kasvatuksellista näkemyksellisyyttä, verraten sitä nykypäivän kasvatussosiologiaan. Pyrin tuomaan esille ajatuksia ja kysymyksiä, onko entisajan ja nykypäivän korpifilosofialla kasvatuksellista merkitystä tämän päivän koulukeskeisessä yhteiskunnassa, missä kasvatussosiologit määrittelevät kasvatukselliset arvot, normit, käyttäytymistavat sekä tiedot ja taidot joita yhteiskunnassa tarvitaan. Tämän päivän suuntaus on se, että yhteiskunta ottaa yhä isomman kasvatuksellisen roolin yksilöstä. Onko mahdollista palata taaksepäin yhteiskunnallisessa sosialisaatiossa? Aikaan missä perhekeskeisyys oli tärkeässä roolissa. Kyläyhteisöt kasvattivat yksilöitä yhteisön normeihin käyttäytymistapoihin. Voisiko tässä olla ratkaisumalli nuorten syrjäytymiseen?
Innoitus asiaan johtaa Veikko Huovisen kirjaan Havukka-ahon ajattelija. Tässä kirjassa fiktiivinen henkilö metsätyömies Konsta Pylkkänen tuo filosofisilla ajatuksilla korpifilosofian perusajatuksen esille. Kirjailija Veikko Huovinen kuvaa hienosti korpifilosofiaa ja samalla agraariyhteisön ja tiedemaailman kohtaamista.
Pyrin tuomaan esille näkemyksiä, jotka vaikuttavat oppilaan ja opettajan vuorovaikutukseen oppimistilanteessa. Jokainen henkilö tuo vuorovaikutuksessa esille omia filosofisia näkemyksiä. Ovatko ne sitten sopivia tai ristiriitaisia kasvatuksellisesti, siihen yritän löytää kasvatuksellisia ratkaisuja sekä kysymyksiä. Kasvatussosiologia tutkii minusta läheisesti tätä aihetta ja siksi olen ottanut sen tutkimussuunnan ohjenuoraksi kehittämishankkeessani. Rajaan mietiskelyni ja pohdintani vuorovaikutukseen, palautteenantoon sekä nuoren opiskelijan syrjäytymisen ehkäisemiseen
.
Korpifilosofiasta kasvatussosiologiaan hankkeeni on tarkoitettu opettajakoulutukseen oppimateriaaliksi. Hankkeella tavoitellaan sitä, että opettajaopiskelijat voisivat löytää opettajuuteensa uusia näkemyksiä. Myös ajatukset siitä, että jokainen voisi löytää oman opettajuutensa alkulähteen, on hankkeeni tavoite.
Hanke toteutetaan video/multimedia -esityksenä. Tämä kirjallinen tuotos on käsikirjoitus ja johdatus video/multimedia - esitykseen.
Innoitus asiaan johtaa Veikko Huovisen kirjaan Havukka-ahon ajattelija. Tässä kirjassa fiktiivinen henkilö metsätyömies Konsta Pylkkänen tuo filosofisilla ajatuksilla korpifilosofian perusajatuksen esille. Kirjailija Veikko Huovinen kuvaa hienosti korpifilosofiaa ja samalla agraariyhteisön ja tiedemaailman kohtaamista.
Pyrin tuomaan esille näkemyksiä, jotka vaikuttavat oppilaan ja opettajan vuorovaikutukseen oppimistilanteessa. Jokainen henkilö tuo vuorovaikutuksessa esille omia filosofisia näkemyksiä. Ovatko ne sitten sopivia tai ristiriitaisia kasvatuksellisesti, siihen yritän löytää kasvatuksellisia ratkaisuja sekä kysymyksiä. Kasvatussosiologia tutkii minusta läheisesti tätä aihetta ja siksi olen ottanut sen tutkimussuunnan ohjenuoraksi kehittämishankkeessani. Rajaan mietiskelyni ja pohdintani vuorovaikutukseen, palautteenantoon sekä nuoren opiskelijan syrjäytymisen ehkäisemiseen
.
Korpifilosofiasta kasvatussosiologiaan hankkeeni on tarkoitettu opettajakoulutukseen oppimateriaaliksi. Hankkeella tavoitellaan sitä, että opettajaopiskelijat voisivat löytää opettajuuteensa uusia näkemyksiä. Myös ajatukset siitä, että jokainen voisi löytää oman opettajuutensa alkulähteen, on hankkeeni tavoite.
Hanke toteutetaan video/multimedia -esityksenä. Tämä kirjallinen tuotos on käsikirjoitus ja johdatus video/multimedia - esitykseen.