Luovutusajan menettelytapaohje rakennuttajalle
Vepsä, Lasse-Valtteri (2013)
Vepsä, Lasse-Valtteri
Saimaan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305107594
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305107594
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opinnäytetyön tilaajalle luovutus- ja vastaanottovaiheita koskeva menettelytapaohje. Ensisijaisesti opinnäytetyön tutkinnan kohteena olivat tilaajaa koskevat rakennuttajatehtävät. Työn tuloksen avulla on jatkossa tarkoituksena vähentää vastaanottovaiheessa tapahtuvia epäselvyyksiä ja ongelmia.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa on käsitelty rakennuttamista, luovutus- ja viimeistelyvaihetta sekä vastaanottovaihetta. Teoriaosuuden pääpaino on kohdistettu rakennuttajaa koskeviin asioihin. Aineistona käytettiin rakennusalan ammattijulkaisuja, jotka käsittelevät rakennuttamista ja rakennusprosessin loppuvaihetta. Myös tutkielmassa perehdyttiin luovutusaikaan rakennuttajan näkökulmasta. Työn tuloksia on käsitelty opinnäytetyön yhteenvedossa.
Opinnäytetyön lopputuotteena syntyi vastaanottovaihetta koskeva tarkastuslista rakennuttajalle sekä sitä selittävä manuaali. Tarkastuslistan avulla on tarkoitus helpottaa vastaanottovaiheen tehtävien valmistumisen seuraamista ja organisointia. Vastaanottovaiheen kunnollisen seurannan ja organisoinnin avulla on mahdollista välttää vaiheessa tapahtuvia ongelmia ja viivästymisiä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa on käsitelty rakennuttamista, luovutus- ja viimeistelyvaihetta sekä vastaanottovaihetta. Teoriaosuuden pääpaino on kohdistettu rakennuttajaa koskeviin asioihin. Aineistona käytettiin rakennusalan ammattijulkaisuja, jotka käsittelevät rakennuttamista ja rakennusprosessin loppuvaihetta. Myös tutkielmassa perehdyttiin luovutusaikaan rakennuttajan näkökulmasta. Työn tuloksia on käsitelty opinnäytetyön yhteenvedossa.
Opinnäytetyön lopputuotteena syntyi vastaanottovaihetta koskeva tarkastuslista rakennuttajalle sekä sitä selittävä manuaali. Tarkastuslistan avulla on tarkoitus helpottaa vastaanottovaiheen tehtävien valmistumisen seuraamista ja organisointia. Vastaanottovaiheen kunnollisen seurannan ja organisoinnin avulla on mahdollista välttää vaiheessa tapahtuvia ongelmia ja viivästymisiä.