Vakuutusneuvottelijoiden perehdyttämisen onnistuminen
Leino, Sari (2013)
Leino, Sari
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305107592
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305107592
Tiivistelmä
Suurten ikäluokkien jäädessä eläkkeelle yrityksiin palkataan uusia työntekijöitä enenevissä määrin. Toimeksiantajapankissa ei oltu aikaisemmin tutkittu vakuutuspuolen perehdyttämisen tämän hetkistä tilaa, mutta asia nousi ajankohtaiseksi nyt kun perehdyttämisen määrä on lisääntymässä. Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata yritys x:n vakuutuspuolen perehdyttämisen onnistumista, arvioida sitä sekä kehittää sitä saatujen tulosten avulla.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin perehdyttämistä käsitteenä, erilaisia tapoja toteuttaa perehdyttäminen, hyvän perehdyttämisen tunnusmerkkejä sekä hyvin toteutuneen perehdyttämisen tuomia hyötyjä niin yritykselle kuin työntekijöillekin. Lisäksi käsiteltiin sitä, miten perehdyttämistä ja sen onnistumista voidaan arvioida.
Empiirisessä osassa toteutettiin haastattelututkimus, jossa haastateltiin yksilöhaastatteluina kuutta vakuutusneuvottelijaa. Haastateltavat olivat tulleet yritykseen vuoden 2012 aikana. Haastattelututkimus sisälsi avoimia kysymyksiä ja niiden perusteella selvitettiin haastateltavien kokemuksia ja ajatuksia koskien heidän saamaansa perehdytystä.
Tutkimuksen johtopäätökseksi saatiin, että vakuutuspuolen tuotteisiin ja tietokoneohjelmiin liittyvä tuotekoulutus on perehdytyksessä jo melko hyvällä mallilla, mutta perehdytettävien saaman tuen määrä on puutteellinen ja perehdyttämiseltä puuttuu selkeä vastuunkantaja. Haastateltavat kokivat myös epäselvyyttä omaan perehdyttämiseensä liittyen, sillä vakuutuspuolen perehdyttämiseltä puuttuu yhdenmukainen runko.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin perehdyttämistä käsitteenä, erilaisia tapoja toteuttaa perehdyttäminen, hyvän perehdyttämisen tunnusmerkkejä sekä hyvin toteutuneen perehdyttämisen tuomia hyötyjä niin yritykselle kuin työntekijöillekin. Lisäksi käsiteltiin sitä, miten perehdyttämistä ja sen onnistumista voidaan arvioida.
Empiirisessä osassa toteutettiin haastattelututkimus, jossa haastateltiin yksilöhaastatteluina kuutta vakuutusneuvottelijaa. Haastateltavat olivat tulleet yritykseen vuoden 2012 aikana. Haastattelututkimus sisälsi avoimia kysymyksiä ja niiden perusteella selvitettiin haastateltavien kokemuksia ja ajatuksia koskien heidän saamaansa perehdytystä.
Tutkimuksen johtopäätökseksi saatiin, että vakuutuspuolen tuotteisiin ja tietokoneohjelmiin liittyvä tuotekoulutus on perehdytyksessä jo melko hyvällä mallilla, mutta perehdytettävien saaman tuen määrä on puutteellinen ja perehdyttämiseltä puuttuu selkeä vastuunkantaja. Haastateltavat kokivat myös epäselvyyttä omaan perehdyttämiseensä liittyen, sillä vakuutuspuolen perehdyttämiseltä puuttuu yhdenmukainen runko.