Neurologiset erityisvaikeudet ja erilaisuus : Nuorten kokemuksia
Pääkkö, Petriina; Haapaniemi, Enni; Laukkanen, Marjut (2013)
Pääkkö, Petriina
Haapaniemi, Enni
Laukkanen, Marjut
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305107550
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305107550
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkoituksena oli selvittää kokevatko nuoret olevansa erilaisia neurologisten erityisvaikeuksien vuoksi, miksi he niin kokevat ja miten erilaisuus on vaikuttanut nuoren elämään. Opinnäytetyön tavoitteena on tuoda esiin näiden nuorten ajatuksia ja kokemuksia erilaisuudesta, jotta nuorten palveluita voidaan kehittää ja nuorten toiveita vastaaviksi. Saamalla tietoa nuorten kokemuksista, ammattilaiset voivat olla lisäämässä nuorten yhteenkuuluvuutta ja ehkäistä syrjäytymistä. Tämä edistää tasa-arvoa sekä vaikuttaa asenteisiin myönteisesti. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Savon Vammaisasuntosäätiön Elämänlanka-projekti kanssa.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin laadullisesti teemahaastatteluna. Maaliskuussa 2013 haastateltiin kuutta Elämänlanka-projektin ryhmäjaksolle osallistunutta nuorta. Haastattelua varten tehtiin etukä-teen opinnäytetyön tutkimustehtäviä tukeva runko, jonka pohjalta nuoria haastateltiin. Saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön tuloksissa käy ilmi, että nuoret kokivat erilaisuuden ulkoisina piirteinä, kuten ylivilkkautena sekä erilaisena pukeutumisena. Haastatteluun osallistuneilla nuorilla on negatiivisia kokemuksia erilaisuudesta etenkin koulumaailmasta. Nuoret kokivat, että koulussa heitä oli syrjitty tai kiusattu erilaisuutensa vuoksi. Nuorten mielestä opettajilla ei ollut tarpeeksi keinoja puuttua kiusaamiseen. Nuoret ehdottivat, että esimerkiksi jälki-istuntojen tilalla olisi jotain muuta. Haastatellut nuoret kertoivat ympäristön vaikutuksista heidän käyttäytymiseen, kotona voi olla oma itsensä toisin kuin koulussa. Nuoret kertoivat vuorovaikutuksen sekä avoimen kohtaamisen olevan tärkeää. Haastattelutulosten perusteella kiusaamiseen puuttumista pitää edelleen kehittää ja löytää uusia toiminta-tapoja sekä tarjota opettajille enemmän työkaluja tilanteiden selvittämiseen.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin laadullisesti teemahaastatteluna. Maaliskuussa 2013 haastateltiin kuutta Elämänlanka-projektin ryhmäjaksolle osallistunutta nuorta. Haastattelua varten tehtiin etukä-teen opinnäytetyön tutkimustehtäviä tukeva runko, jonka pohjalta nuoria haastateltiin. Saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön tuloksissa käy ilmi, että nuoret kokivat erilaisuuden ulkoisina piirteinä, kuten ylivilkkautena sekä erilaisena pukeutumisena. Haastatteluun osallistuneilla nuorilla on negatiivisia kokemuksia erilaisuudesta etenkin koulumaailmasta. Nuoret kokivat, että koulussa heitä oli syrjitty tai kiusattu erilaisuutensa vuoksi. Nuorten mielestä opettajilla ei ollut tarpeeksi keinoja puuttua kiusaamiseen. Nuoret ehdottivat, että esimerkiksi jälki-istuntojen tilalla olisi jotain muuta. Haastatellut nuoret kertoivat ympäristön vaikutuksista heidän käyttäytymiseen, kotona voi olla oma itsensä toisin kuin koulussa. Nuoret kertoivat vuorovaikutuksen sekä avoimen kohtaamisen olevan tärkeää. Haastattelutulosten perusteella kiusaamiseen puuttumista pitää edelleen kehittää ja löytää uusia toiminta-tapoja sekä tarjota opettajille enemmän työkaluja tilanteiden selvittämiseen.