Arjen turvallisuus -ohjelman käyttö opetustyössä
Hakuni, Anne-Mari; Ketonen, Eveliina; Yrjälä, Satu; Riento, Petri (2013)
Hakuni, Anne-Mari
Ketonen, Eveliina
Yrjälä, Satu
Riento, Petri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305107548
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305107548
Tiivistelmä
Tässä kehittämistyössä, joka toteutettiin neljän opiskelijan ryhmänä, etsittiin vastausta verkko-oppimisympäristön käyttömahdollisuuksiin erilaisilla ryhmillä. Kyseisessä oppimisympäristössä paneudutaan kodin ja arjen turvallisuuteen. Oppimisympäristö on muutettu oppimiskäyttöön 2010. Ohjelman tavoitteena on opettaa ja kouluttaa verkossa eri kohderyhmiä mahdollisimman laaja-alaisesti turvallisuuden perustietoja ja –taitoja. Ohjelma antaa perusteet lainsäädännön, toimintamallien, riskienhallinnan ja huollon toiminnoille. Lisäksi ohjelmaa voidaan käyttää opettajan / kouluttajan ja opiskelijan välisenä työalustana.
Kehitystyön tarkoituksena oli selvittää miten turvallisuusohjelma soveltuu eri kohderyhmille ja mitä opetuksen / koulutuksen eri muotoja tulee käyttää kohderyhmille, jotta saadaan paras mahdollinen oppimistulos. Tutkimusaineiston keräämiseksi tehtiin ohjelman testauksia ja kartoituksia kaupan alan henkilökunnan turvallisuuskoulutukseen, haja-asutusalueiden turvallisuuskoulutukseen sekä erityisryhmien turvallisuuskoulutukseen.
Eri aloilla suoritetut kokeilut toivat näkyväksi yhteneväisyyksiä mutta myös eroavuuksia. Yhteneviksi ajatuksiksi kehittämistyön tekijät löysivät mm. että ohjelmaa voidaan käyttää soveltaen monilla eri ryhmillä. Osa ryhmistä tarvitsi enemmän ohjaaja opettajan apua ja tukea oppiakseen ohjelman avulla, mutta jokainen ryhmä koki saavansa uutta tietoa. Ohjelman käyttäminen opetuksen välineenä on mahdollista mikäli tietokone ja verkko ovat käytössä. Lukutaito on edellytys ohjelman käytölle, mutta hyvät kuvitukset auttavat myös ymmärtämisessä ja oppimisessa.
Kehitystyön tarkoituksena oli selvittää miten turvallisuusohjelma soveltuu eri kohderyhmille ja mitä opetuksen / koulutuksen eri muotoja tulee käyttää kohderyhmille, jotta saadaan paras mahdollinen oppimistulos. Tutkimusaineiston keräämiseksi tehtiin ohjelman testauksia ja kartoituksia kaupan alan henkilökunnan turvallisuuskoulutukseen, haja-asutusalueiden turvallisuuskoulutukseen sekä erityisryhmien turvallisuuskoulutukseen.
Eri aloilla suoritetut kokeilut toivat näkyväksi yhteneväisyyksiä mutta myös eroavuuksia. Yhteneviksi ajatuksiksi kehittämistyön tekijät löysivät mm. että ohjelmaa voidaan käyttää soveltaen monilla eri ryhmillä. Osa ryhmistä tarvitsi enemmän ohjaaja opettajan apua ja tukea oppiakseen ohjelman avulla, mutta jokainen ryhmä koki saavansa uutta tietoa. Ohjelman käyttäminen opetuksen välineenä on mahdollista mikäli tietokone ja verkko ovat käytössä. Lukutaito on edellytys ohjelman käytölle, mutta hyvät kuvitukset auttavat myös ymmärtämisessä ja oppimisessa.