Puupylvään ylläpidon tuotteistaminen – Case: Tehomet Oy
Muttonen, Sami-Pekka (2013)
Muttonen, Sami-Pekka
Saimaan ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305107539
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305107539
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella puupylväiden ylläpidosta palvelutuote Tehomet Oy:lle kotimaan markkina-alueella. Asiakassegmentteinä, joita varten puupylväiden ylläpitopalvelu tuotteistettiin, olivat jälleenmyyjät, kunnat ja kaupungit. Markkinoinnin ja myynnin prosessit kohdennettiin ja rajattiin näille loppuasiakkaille.
Ylläpitopalvelun tarve oli asiakaslähtöistä. Suomessa on yli 4000 dekoratiivista puupylvästä, jotka ovat yli 10 vuotta vanhoja. Puupylväät ovat kuluneet vuosien aikana ympäristön aiheuttaman rasituksen takia, ja Tehomet Oy halusi tarjota asiakkailleen ylläpitopalvelua, jossa kunnostetaan heidän ostamansa tuotteet ja lisätään tuotteen elinkaarta. Tehomet Oy:n tavoitteena oli luoda uutta liiketoimintaa ylläpitopalvelulla. Lisäksi tällä palvelulla pyritään tukemaan puupylväiden myyntiä. Ylläpitopalvelun tarjonta edesauttaa asiakkaiden ostohalukkuutta, kun he tietävät, että valmistaja kunnostaa pylvään.
Opinnäytetyössä on kaksi pääaihetta. Ensimmäinen aihe käsittelee tuotteistamisen merkitystä liiketoiminnassa. Toinen aihe kertoo puuteoriasta ja puupylväiden huollosta.
Opinnäytetyöraportin ylläpitopalvelun kehityssuunnitelma-osiossa kuvataan tuotteistamisprosessin aikaansaama suunnitelma uudesta palvelutuotteesta. Ylläpitopalvelun kehityssuunnitelma käsittelee, millä osioilla palvelu luodaan ja mitä tarvitaan palvelun tarjoamiseksi.
Ylläpitopalvelun tarve oli asiakaslähtöistä. Suomessa on yli 4000 dekoratiivista puupylvästä, jotka ovat yli 10 vuotta vanhoja. Puupylväät ovat kuluneet vuosien aikana ympäristön aiheuttaman rasituksen takia, ja Tehomet Oy halusi tarjota asiakkailleen ylläpitopalvelua, jossa kunnostetaan heidän ostamansa tuotteet ja lisätään tuotteen elinkaarta. Tehomet Oy:n tavoitteena oli luoda uutta liiketoimintaa ylläpitopalvelulla. Lisäksi tällä palvelulla pyritään tukemaan puupylväiden myyntiä. Ylläpitopalvelun tarjonta edesauttaa asiakkaiden ostohalukkuutta, kun he tietävät, että valmistaja kunnostaa pylvään.
Opinnäytetyössä on kaksi pääaihetta. Ensimmäinen aihe käsittelee tuotteistamisen merkitystä liiketoiminnassa. Toinen aihe kertoo puuteoriasta ja puupylväiden huollosta.
Opinnäytetyöraportin ylläpitopalvelun kehityssuunnitelma-osiossa kuvataan tuotteistamisprosessin aikaansaama suunnitelma uudesta palvelutuotteesta. Ylläpitopalvelun kehityssuunnitelma käsittelee, millä osioilla palvelu luodaan ja mitä tarvitaan palvelun tarjoamiseksi.