Tiimiyrittäjätradenomien työllistyminen omalle alalle ja opiskelumuodon antamien valmiuksien hyödyntäminen työelämässä
Kiljunen, Pinki; Paajoki, Tiina (2013)
Kiljunen, Pinki
Paajoki, Tiina
Saimaan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305107538
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305107538
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten osuuskuntamuotoinen opiskelu vaikuttaa vastavalmistuneen tradenomin työllistymiseen ja millaista hyötyä he tuntevat saaneensa opiskelumuodon kivijaloista. Tradenomeja valmistuu 23 ammattikorkeakoulusta erilaisiin asiantuntijatehtäviin. Tiimiyrittäjyys eli osuuskuntamuotoinen opiskelu on käytännönläheistä ja antaa opiskelijalle tilaisuuden oppia ja kehittyä ammattilaisena jo opiskelujen aikana asiakasprojektien kautta.
Työmarkkinat odottavat valmistuneilta aloitekykyä ja halua kehittyä edelleen. Koulutuksen haasteena on ohjata opiskelijat kehittämään ammattitaitoaan sekä tiimitaitojaan. Työmarkkinatilanteen ja taloudellisten suhdanteiden välillä on selvä yhteys, ja nyt viime vuosien aikana työmarkkinatilanne on parantunut. Tradenomit työllistyvät kohtuullisen hyvin ja työttömyysprosentti on vain noin 4,69 %.
Tutkimme edellisten viiden vuoden aikana Jyväskylän Tiimiakatemiasta ja Tampereen Proakatemiasta valmistuneita tiimiyrittäjiä, heidän työllistymistään ja opiskelutyylin kivijaloista hyötymistä. Selvitimme, että tiimiyrittäjät työllistyvät hieman paremmin kuin muut tradenomit ja että kivijaloista saatu hyöty vaihteli, mutta pääasiassa kivijaloista koettiin olevan paljon hyötyä, selkeästi hyödyllisimpänä vastaajat pitivät oma-aloitteellisuuden kehittymisen. Tradenomeista yrittäjiksi ohjautuu vain pieni prosentti, tässä tiimiyrittäjät erottuvat selkeästi: noin 31 % toimi valmistumisen jälkeen yrittäjinä. Tutkimme myös korrelaatiota hyödyn ja työllistymisen välillä. Ne, jotka pitivät kivijalkoja hyödyllisinä, olivat myös työllistyneet paremmin omalle alalleen, kuin ne, joiden mielestä hyöty oli vähäistä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten osuuskuntamuotoinen opiskelu vaikuttaa vastavalmistuneen tradenomin työllistymiseen ja millaista hyötyä he tuntevat saaneensa opiskelumuodon kivijaloista. Tradenomeja valmistuu 23 ammattikorkeakoulusta erilaisiin asiantuntijatehtäviin. Tiimiyrittäjyys eli osuuskuntamuotoinen opiskelu on käytännönläheistä ja antaa opiskelijalle tilaisuuden oppia ja kehittyä ammattilaisena jo opiskelujen aikana asiakasprojektien kautta.
Työmarkkinat odottavat valmistuneilta aloitekykyä ja halua kehittyä edelleen. Koulutuksen haasteena on ohjata opiskelijat kehittämään ammattitaitoaan sekä tiimitaitojaan. Työmarkkinatilanteen ja taloudellisten suhdanteiden välillä on selvä yhteys, ja nyt viime vuosien aikana työmarkkinatilanne on parantunut. Tradenomit työllistyvät kohtuullisen hyvin ja työttömyysprosentti on vain noin 4,69 %.
Tutkimme edellisten viiden vuoden aikana Jyväskylän Tiimiakatemiasta ja Tampereen Proakatemiasta valmistuneita tiimiyrittäjiä, heidän työllistymistään ja opiskelutyylin kivijaloista hyötymistä. Selvitimme, että tiimiyrittäjät työllistyvät hieman paremmin kuin muut tradenomit ja että kivijaloista saatu hyöty vaihteli, mutta pääasiassa kivijaloista koettiin olevan paljon hyötyä, selkeästi hyödyllisimpänä vastaajat pitivät oma-aloitteellisuuden kehittymisen. Tradenomeista yrittäjiksi ohjautuu vain pieni prosentti, tässä tiimiyrittäjät erottuvat selkeästi: noin 31 % toimi valmistumisen jälkeen yrittäjinä. Tutkimme myös korrelaatiota hyödyn ja työllistymisen välillä. Ne, jotka pitivät kivijalkoja hyödyllisinä, olivat myös työllistyneet paremmin omalle alalleen, kuin ne, joiden mielestä hyöty oli vähäistä.