Graafisen ilmeen suunnittelu ja toteutus pienyritykselle
Riikilä, Kari (2013)
Riikilä, Kari
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305097507
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305097507
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin graafisen ilmeen suunnittelua toimintansa aloittavalle pienyritykselle keskittyen logon ja värimaailman luontiin ja käyttöön yrityksen toiminnassa ja markkinointimateriaaleissa.
Graafisen alan työt ovat siirtyneet suurelta osin käsityöstä lähes täysin tietokoneistettuun maailmaan, kuvankäsittely- ja piirto-ohjelmien korvatessa perinteisen kynän ja paperin, ja muiden sähköisten alustojen ollessa yhä tärkeämpiä viestinnän välineitä yritysten maailmassa.
Graafisella ilmeellä tarkoitetaan kaikkea yrityksen käyttämää visuaalista ilmaisua, väreistä ja muodoista yleiseen ulkonäköön ja tapaan kommunikoida ulkoisesti yleisön kanssa. Se sisältää yhtenäisen värimaailman yrityksen nettisivuista henkilökunnan käyttämiin ajoneuvoihin, työvaatteisiin ja mainosmateriaaliin. Ammattimainen ja asiantunteva imago saavutetaan yhtenäisellä ilmeellä ja identiteetillä.
Opinnäytetyössä suunniteltiin graafisen ilmeen Suvi-Siivous Ky:lle, joka aloitti toimintansa keväällä 2013. Suvi-Siivous on aloittaessaan yhden ihmisen työllistävä yritys, jolle tehtiin heti sen aloittaessa kaikki markkinointimateriaalit jotka yrittäjä itse koki tarpeelliseksi. Nämä olivat logo, mainos- ja ilmoituspohjat, käyntikortit, Internet-sivut, työvaatteiden merkkaukset ja ajoneuvoteippaukset.
Graafisen alan työt ovat siirtyneet suurelta osin käsityöstä lähes täysin tietokoneistettuun maailmaan, kuvankäsittely- ja piirto-ohjelmien korvatessa perinteisen kynän ja paperin, ja muiden sähköisten alustojen ollessa yhä tärkeämpiä viestinnän välineitä yritysten maailmassa.
Graafisella ilmeellä tarkoitetaan kaikkea yrityksen käyttämää visuaalista ilmaisua, väreistä ja muodoista yleiseen ulkonäköön ja tapaan kommunikoida ulkoisesti yleisön kanssa. Se sisältää yhtenäisen värimaailman yrityksen nettisivuista henkilökunnan käyttämiin ajoneuvoihin, työvaatteisiin ja mainosmateriaaliin. Ammattimainen ja asiantunteva imago saavutetaan yhtenäisellä ilmeellä ja identiteetillä.
Opinnäytetyössä suunniteltiin graafisen ilmeen Suvi-Siivous Ky:lle, joka aloitti toimintansa keväällä 2013. Suvi-Siivous on aloittaessaan yhden ihmisen työllistävä yritys, jolle tehtiin heti sen aloittaessa kaikki markkinointimateriaalit jotka yrittäjä itse koki tarpeelliseksi. Nämä olivat logo, mainos- ja ilmoituspohjat, käyntikortit, Internet-sivut, työvaatteiden merkkaukset ja ajoneuvoteippaukset.