Ikääntyneiden asiakkaiden tyytyväisyys ruokapalveluihin : Case: Lapuan kaupungin perusturvan ruokahuollon asiakastyytyväisyyskysely ikääntyneille
Hahtokari, Tuija (2013)
Hahtokari, Tuija
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305097435
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305097435
Tiivistelmä
SEINÄJOEN AMMATTIKORKEAKOULU
Opinnäytetyön tiivistelmä
Koulutusyksikkö: Liiketalouden, yrittäjyyden ja ravitsemisalan yksikkö
Koulutusohjelma: Palvelujen tuottamisen ja johtamisen koulutusohjelma
Tekijä: Tuija Hahtokari
Työn nimi: Ikääntyneiden asiakkaiden tyytyväisyys ruokapalveluihin. Case: Lapuan kaupungin perusturvan ruokahuollon asiakastyytyväisyyskysely ikääntyneille
Ohjaaja: Hillevi Eromäki
Vuosi: 2013 Sivumäärä: 48 Liitteiden lukumäärä: 2
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Lapuan kaupungin perusturvan ruokahuollon asiakastyytyväisyyttä ateriapalvelun ja laitoksissa asuvien asiakkaiden kannalta.
Tutkimus suunnattiin Lapuan kaupungin perusturvan ruokahuollon piirissä oleville vanhuksille. Kotona asuville 129 henkilölle ja laitoksessa asuville 158 henkilölle. Vastausprosentti oli kotona asuvilla (n=88) 68 % ja laitoksissa asuvilla (n=103) 65 %. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeilla ja se oli kvantitatiivinen kokonaistutkimus. Kysely tapahtui tammikuussa 2013 viikon aikana. Monivalintakysymysten aineisto analysointiin käyttäen Excel- taulukko–ohjelmaa. Avoimien kysymyksien sisältö kerättiin sellaisenaan taulukkomuotoon.
Asiakastyytyväisyyskyselyn tavoitteena oli selvittää ateriapalvelu- ja laitoksissa asuvien asiakkaiden tyytyväisyyttä keittiön palveluihin. Tavoitteena oli kyselyissä taustatietojen lisäksi selvittää ruoan makua, lämpötilaa ja toiveita. Laitoksissa olevilta asiakkailta selvitettiin lisäksi ruoan rakennetta, ruokalistan vaihtelevuutta, perinneruokien ja välipalojen huomioimista. Ateriapalveluasiakkailta kartoitettiin lisäksi ateriapalvelujen käyttötiheyttä, annoskokoa, monipuolisuutta, kuljetusastioiden tukevuutta ja avaamista. Ateriapalveluasiakkaille oli tehty osatutkimus syksyllä 2011. Uudessa kyselylomakkeessa selvitettiin myös, olivatko he huomanneet muutokset ruokalistassa ja toiveiden huomioimisen.
Suurimman osan laitoksissa asuvien mukaan ruoan lämpötila oli sopiva ja ruoan maku useimmiten hyvä. Ruoan rakenne oli pääosin kaikille sopivaa ja ruokalista vaihteleva. Perinneruokia oli otettu heidän mukaan huomioon ruokalistalla ja välipaloja he kokivat saavansa tarpeeksi. Ateriapalveluasiakkaat pitivät annoskokoa sopivana ja ruokaa monipuolisena. Kuljetusastiat olivat 100 %:sesti heidän mielestään tukevia ja helppoja avata. Ateriapalveluasiakkaat eivät osanneet sanoa, oliko muutoksia tapahtunut edellisen kyselyn jälkeen ja oliko heidän toiveita huomioitu. Kokonaisvaikutelma oli että he olivat pääosin tyytyväisiä keittiön toimintaan.
Avainsanat: vanhukset, ravitsemus, ateriapalvelu, asiakastyytyväisyys, laitos- ja palveluasuminen
Opinnäytetyön tiivistelmä
Koulutusyksikkö: Liiketalouden, yrittäjyyden ja ravitsemisalan yksikkö
Koulutusohjelma: Palvelujen tuottamisen ja johtamisen koulutusohjelma
Tekijä: Tuija Hahtokari
Työn nimi: Ikääntyneiden asiakkaiden tyytyväisyys ruokapalveluihin. Case: Lapuan kaupungin perusturvan ruokahuollon asiakastyytyväisyyskysely ikääntyneille
Ohjaaja: Hillevi Eromäki
Vuosi: 2013 Sivumäärä: 48 Liitteiden lukumäärä: 2
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Lapuan kaupungin perusturvan ruokahuollon asiakastyytyväisyyttä ateriapalvelun ja laitoksissa asuvien asiakkaiden kannalta.
Tutkimus suunnattiin Lapuan kaupungin perusturvan ruokahuollon piirissä oleville vanhuksille. Kotona asuville 129 henkilölle ja laitoksessa asuville 158 henkilölle. Vastausprosentti oli kotona asuvilla (n=88) 68 % ja laitoksissa asuvilla (n=103) 65 %. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeilla ja se oli kvantitatiivinen kokonaistutkimus. Kysely tapahtui tammikuussa 2013 viikon aikana. Monivalintakysymysten aineisto analysointiin käyttäen Excel- taulukko–ohjelmaa. Avoimien kysymyksien sisältö kerättiin sellaisenaan taulukkomuotoon.
Asiakastyytyväisyyskyselyn tavoitteena oli selvittää ateriapalvelu- ja laitoksissa asuvien asiakkaiden tyytyväisyyttä keittiön palveluihin. Tavoitteena oli kyselyissä taustatietojen lisäksi selvittää ruoan makua, lämpötilaa ja toiveita. Laitoksissa olevilta asiakkailta selvitettiin lisäksi ruoan rakennetta, ruokalistan vaihtelevuutta, perinneruokien ja välipalojen huomioimista. Ateriapalveluasiakkailta kartoitettiin lisäksi ateriapalvelujen käyttötiheyttä, annoskokoa, monipuolisuutta, kuljetusastioiden tukevuutta ja avaamista. Ateriapalveluasiakkaille oli tehty osatutkimus syksyllä 2011. Uudessa kyselylomakkeessa selvitettiin myös, olivatko he huomanneet muutokset ruokalistassa ja toiveiden huomioimisen.
Suurimman osan laitoksissa asuvien mukaan ruoan lämpötila oli sopiva ja ruoan maku useimmiten hyvä. Ruoan rakenne oli pääosin kaikille sopivaa ja ruokalista vaihteleva. Perinneruokia oli otettu heidän mukaan huomioon ruokalistalla ja välipaloja he kokivat saavansa tarpeeksi. Ateriapalveluasiakkaat pitivät annoskokoa sopivana ja ruokaa monipuolisena. Kuljetusastiat olivat 100 %:sesti heidän mielestään tukevia ja helppoja avata. Ateriapalveluasiakkaat eivät osanneet sanoa, oliko muutoksia tapahtunut edellisen kyselyn jälkeen ja oliko heidän toiveita huomioitu. Kokonaisvaikutelma oli että he olivat pääosin tyytyväisiä keittiön toimintaan.
Avainsanat: vanhukset, ravitsemus, ateriapalvelu, asiakastyytyväisyys, laitos- ja palveluasuminen