Smart Games & Montessori : lapsinäkökulmainen tutkimus pelien mielekkyydestä
Jäntti, Laura (2013)
Jäntti, Laura
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305097416
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305097416
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on tutkia pelien mielekkyyttä käyttämällä Montessoripedagogiikkaa sekä lapsinäkökulmaista lähestymistapaa. Työn tavoitteena on kerätä lasten aitoja mielipiteitä ja ajatuksia pöytäpeleistä, jotka tässä tutkimuksessa koostuvat Smart Games nimiseen tuotesarjaan kuuluvista yksinpelattavista logiikkapeleistä.
Lapsen kuuleminen päätösten teoissa on ollut ajankohtainen aihe jo useamman vuoden ajan. Lapsen osallisuus mahdollistaa häntä ilmaisemaan mielipiteitään, näkemyksiään, vaikuttamaan päätöksenteossa ja saamaan aikaan muutoksia.
Pelejä käytetään varhaiskasvatuksessa oppimisen välineinä ja näiden tulee olla mielenkiintoa ylläpitäviä, haasteellisia sekä kehittäviä.
Työn tarkoituksena on helpottaa päiväkodin työntekijöiden ja vanhempien päätöksiä hankittaessa pelejä lapsille. Tutkimus tuo myös esiin niin ympäristön kuin leikinkin merkityksen lasten arjessa ja oppimisessa.
Tutkimus on laadullinen, jonka tulokset on koottu lapsilta toiminnallisten osuuksien jälkeisillä haastatteluilla. Nämä toiminnalliset kerrat ovat olleet pelikertoja, jolloin lapsi on yhden päivän aikana saanut pelata yhtä kuudesta pelistä. Pelikertoja on ollut yhteensä kuusi ja toimintaympäristönä on toiminut lasten oma päiväkoti, Lahden Montessorileikkikoulu.
Tutkimuksesta selviää, mikä on eniten peliminuutteja kerännyt peli, haastattelujen ohessa ilmenneet kuvaukset mielekkäästä pelistä sekä rakentamisen merkitys varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisen viitekehyksen avaamisesta, toiminnan kuvaamisesta, siitä saaduista tuloksista sekä näiden pohdinnasta.
Lapsen kuuleminen päätösten teoissa on ollut ajankohtainen aihe jo useamman vuoden ajan. Lapsen osallisuus mahdollistaa häntä ilmaisemaan mielipiteitään, näkemyksiään, vaikuttamaan päätöksenteossa ja saamaan aikaan muutoksia.
Pelejä käytetään varhaiskasvatuksessa oppimisen välineinä ja näiden tulee olla mielenkiintoa ylläpitäviä, haasteellisia sekä kehittäviä.
Työn tarkoituksena on helpottaa päiväkodin työntekijöiden ja vanhempien päätöksiä hankittaessa pelejä lapsille. Tutkimus tuo myös esiin niin ympäristön kuin leikinkin merkityksen lasten arjessa ja oppimisessa.
Tutkimus on laadullinen, jonka tulokset on koottu lapsilta toiminnallisten osuuksien jälkeisillä haastatteluilla. Nämä toiminnalliset kerrat ovat olleet pelikertoja, jolloin lapsi on yhden päivän aikana saanut pelata yhtä kuudesta pelistä. Pelikertoja on ollut yhteensä kuusi ja toimintaympäristönä on toiminut lasten oma päiväkoti, Lahden Montessorileikkikoulu.
Tutkimuksesta selviää, mikä on eniten peliminuutteja kerännyt peli, haastattelujen ohessa ilmenneet kuvaukset mielekkäästä pelistä sekä rakentamisen merkitys varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisen viitekehyksen avaamisesta, toiminnan kuvaamisesta, siitä saaduista tuloksista sekä näiden pohdinnasta.