Move move revolution! : Liikunnallisten videopelien vaikutus nuorten fyysiseen aktiivisuuteen
Karila, Jonne (2013)
Karila, Jonne
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305097410
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305097410
Tiivistelmä
Lasten ja nuorten fyysinen aktiivisuus on vähentynyt vuosi vuodelta, ja siihen etsitään aktiivisesti syitä ja hoitokeinoja. Osa syyttää lasten inaktiivisuudesta pelkästään televisiota ja videopelejä, mutta teknologia on viimeisen kymmenen vuoden aikana kehittynyt ainakin videopelien kohdalla. Ainakin ohjaustapa, jolla pelaamme videopelejä on muuttunut liikunnallisemmaksi uusien liikesensoreilla varustettujen pelikonsoleiden myötä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tarkastella nuorten fyysisen aktiivisuuden suhdetta liikunnallisten videopelien, perinteisten videopelien ja pelaamattomuuden suhteen. Tutkimus suoritettiin määrällisenä internetpohjaisena kyselytutkimuksena, joka jaettiin Savonlinnan yläaste- ja lukio-opiskelijoille sähköpostin ja Wilma-järjestelmän kautta. Kyselyyn oli mahdollista vastata kuukauden ajan ja siihen vastasi lopulta 194 opiskelijaa, joista noin 2/3 oli tyttöjä ja noin puolet 15-17-vuotiaita. Tulokset taulukoitiin IBM SPSS 20-ohjelmalla.
Tutkimuksen tulos oli, että fyysisellä aktiivisuudella ja liikunnallisilla videopeleillä vaikuttaa olevan yhteys, sillä kyseisiä pelejä pelaava ryhmä oli fyysisesti aktiivisin verrattuna muihin ryhmiin. Inaktiivisin ryhmä olivat perinteisiä videopelejä pelaavat, mikä ei ole yllättävää, sillä aiempi tutkimustieto (Terzian & Moore 2009) on osoittanut mm. videopelien ja television katselun lisäävän inaktiivisuutta. Aiheesta kuitenkin tarvittaisiin laadukas pitkittäistutkimus, jotta saataisiin varmempia tuloksia liikunnallisten videopelien vaikutuksesta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tarkastella nuorten fyysisen aktiivisuuden suhdetta liikunnallisten videopelien, perinteisten videopelien ja pelaamattomuuden suhteen. Tutkimus suoritettiin määrällisenä internetpohjaisena kyselytutkimuksena, joka jaettiin Savonlinnan yläaste- ja lukio-opiskelijoille sähköpostin ja Wilma-järjestelmän kautta. Kyselyyn oli mahdollista vastata kuukauden ajan ja siihen vastasi lopulta 194 opiskelijaa, joista noin 2/3 oli tyttöjä ja noin puolet 15-17-vuotiaita. Tulokset taulukoitiin IBM SPSS 20-ohjelmalla.
Tutkimuksen tulos oli, että fyysisellä aktiivisuudella ja liikunnallisilla videopeleillä vaikuttaa olevan yhteys, sillä kyseisiä pelejä pelaava ryhmä oli fyysisesti aktiivisin verrattuna muihin ryhmiin. Inaktiivisin ryhmä olivat perinteisiä videopelejä pelaavat, mikä ei ole yllättävää, sillä aiempi tutkimustieto (Terzian & Moore 2009) on osoittanut mm. videopelien ja television katselun lisäävän inaktiivisuutta. Aiheesta kuitenkin tarvittaisiin laadukas pitkittäistutkimus, jotta saataisiin varmempia tuloksia liikunnallisten videopelien vaikutuksesta.