Asiakaslähtöinen verkkopalvelun kehittäminen : Case: Uponor Suomi Oy
Hietala, Elina (2013)
Hietala, Elina
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087307
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087307
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia Uponor Suomi Oy:n kehittämän uuden LVI -palvelukonseptin, Uponor KOTI -verkkopalvelun, käytettävyyttä. Käytettävyyttä tarkastellaan kuluttaja-asiakkaiden näkökulmasta.
Työn teoriaosuus koostuu kahdesta pääosasta: verkkoviestinnästä ja onnistuneen verkkopalvelun suunnittelusta. Verkkoviestinnän jatkuva kehittyminen niin yritysmaailmassa kuin kuluttajien keskuudessa luo koko ajan uusia haasteita verkkopalvelujen kehitykselle. Uusien verkkopalvelujen täytyy olla entistä innovatiivisempia perusasioita, kuten toimivuutta, unohtamatta. Tässä työssä hyvän verkkopalvelun peruskäsitteenä käytetään käytettävyyttä.
Opinnäytetyön empiriaosuudessa esitellään ensin Uponoria yrityksenä ja Uponor KOTI -palvelukonseptia. Tämän jälkeen on vuorossa kyselyn ja sen tulosten tarkastelu.
Opinnäytetyön kysely toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena tammikuussa 2013 ja se lähettiin sähköpostitse kaikille Uponor KOTI -verkkopalveluun rekisteröityneille kuluttaja-asiakkaille. Kyselyn lisäksi verkkopalvelua arvioitiin Google Analyticsistä saatujen tietojen perusteella.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että vastaajat pitivät Uponor KOTI -verkkopalvelua tarpeellisena ja pääosin hyvänä. Palvelun löydettävyys oli hyvä, samoin sen sisältö. Kehitettävää nähtiin ulkoasussa, henkilökohtaisen palvelun määrässä ja tiedon liian mainosmaisessa tyylissä.
Kyselyn perusteella esiin nousi muutamia hyviä kehitysehdotuksia. Muun muassa "viestit" -osio lisäämään henkilökohtaista palvelua ja palvelun kuvasuhteen muuttaminen laajakuvaksi. Myös yhteistyökumppaneiden koulutukseen ja hankintaan tulee panostaa tulevaisuudessa entistä enemmän.
Suuri osa kyselyyn vastanneista oli remontoijia, vaikka verkkopalvelu on suunnattu ainoastaan rakentajille. Näiden vastausten perusteella huomattiin selkeä tarve myös remontoijille suunnatulle verkkopalvelulle.
Työn teoriaosuus koostuu kahdesta pääosasta: verkkoviestinnästä ja onnistuneen verkkopalvelun suunnittelusta. Verkkoviestinnän jatkuva kehittyminen niin yritysmaailmassa kuin kuluttajien keskuudessa luo koko ajan uusia haasteita verkkopalvelujen kehitykselle. Uusien verkkopalvelujen täytyy olla entistä innovatiivisempia perusasioita, kuten toimivuutta, unohtamatta. Tässä työssä hyvän verkkopalvelun peruskäsitteenä käytetään käytettävyyttä.
Opinnäytetyön empiriaosuudessa esitellään ensin Uponoria yrityksenä ja Uponor KOTI -palvelukonseptia. Tämän jälkeen on vuorossa kyselyn ja sen tulosten tarkastelu.
Opinnäytetyön kysely toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena tammikuussa 2013 ja se lähettiin sähköpostitse kaikille Uponor KOTI -verkkopalveluun rekisteröityneille kuluttaja-asiakkaille. Kyselyn lisäksi verkkopalvelua arvioitiin Google Analyticsistä saatujen tietojen perusteella.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että vastaajat pitivät Uponor KOTI -verkkopalvelua tarpeellisena ja pääosin hyvänä. Palvelun löydettävyys oli hyvä, samoin sen sisältö. Kehitettävää nähtiin ulkoasussa, henkilökohtaisen palvelun määrässä ja tiedon liian mainosmaisessa tyylissä.
Kyselyn perusteella esiin nousi muutamia hyviä kehitysehdotuksia. Muun muassa "viestit" -osio lisäämään henkilökohtaista palvelua ja palvelun kuvasuhteen muuttaminen laajakuvaksi. Myös yhteistyökumppaneiden koulutukseen ja hankintaan tulee panostaa tulevaisuudessa entistä enemmän.
Suuri osa kyselyyn vastanneista oli remontoijia, vaikka verkkopalvelu on suunnattu ainoastaan rakentajille. Näiden vastausten perusteella huomattiin selkeä tarve myös remontoijille suunnatulle verkkopalvelulle.