Opetusteknologian mahdollisuudet opetuksessa
Saarikoski, Reima (2013)
Saarikoski, Reima
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087290
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087290
Tiivistelmä
Opetusteknologia kehittyy jatkuvasti muun teknologiakehityksen mukana. Teknologian käyttöönotto ei saa olla itsetarkoitus, vaan käyttöön otetaan jatkossakin ne teknologiat ja sovellukset, jotka kyseessä olevaan opetustyöhön parhaiten soveltuvat. Opetusteknologian avulla sekä opettaja että oppilas helpottavat merkittävästi päivittäistä työtään. Apuvälineet saavat oppitunnin sujumaan helpommin ja itse opetustilanne on mielenkiintoisempi. Opettajan oma aktiivisuus opetusteknologian hyödyntämisessä paitsi normaalissa luokkahuoneopetuksessa myös verkko-ohjauksessa on erittäin tärkeää.
Tämän kehittämishankkeen tavoitteena oli kartoittaa mitä mahdollisuuksia jatkuvasti kehittyvä opetusteknologia tarjoaa opetukselle. Hankkeessa esiteltiin yleisempiä teknisiä apuvälineitä opetuksen tueksi. Lisäksi käsiteltiin keskeisimpiä verkko-opetusmenetelmiä, joita voidaan hyödyntää opetusteknologian tarjoamilla välineillä. Yhä useammin näitä välineitä käytetään mobiilisti eli oppilas voi ottaa esimerkiksi älypuhelimellaan yhteyden koulun nettisivuille. Tällöin puhutaan mobiilioppimisen käsitteestä. Myös sosiaalisen median vaikutusta opetukseen ja opetusteknologian hyödyntämiseen kartoitettiin.
Opetusteknologian kehittyminen tulevaisuudessa keskittyy varmasti paitsi laitteiden myös verkko-opetussovellusten ja sitä kautta sosiaalisen median mukaantuloon yhä voimakkaammin. Myös pilvipalveluista saatavat erilaiset palvelut tulevat lisääntymään jatkossa. Tulevaisuudessa opetusteknologian yhä kehittyessä jäämme odottamaan, mitä oikeasti tulee tapahtumaan? Syrjäyttävätkö tablettitietokoneet kynän ja kumin? Onko opiskelija enää jatkossa vain virtuaaliopiskelija luokkahuoneessa ja opettaja verkkomentor, joka antaa palautetta oppilaalle verkossa oppimisesta?
Tämän kehittämishankkeen tavoitteena oli kartoittaa mitä mahdollisuuksia jatkuvasti kehittyvä opetusteknologia tarjoaa opetukselle. Hankkeessa esiteltiin yleisempiä teknisiä apuvälineitä opetuksen tueksi. Lisäksi käsiteltiin keskeisimpiä verkko-opetusmenetelmiä, joita voidaan hyödyntää opetusteknologian tarjoamilla välineillä. Yhä useammin näitä välineitä käytetään mobiilisti eli oppilas voi ottaa esimerkiksi älypuhelimellaan yhteyden koulun nettisivuille. Tällöin puhutaan mobiilioppimisen käsitteestä. Myös sosiaalisen median vaikutusta opetukseen ja opetusteknologian hyödyntämiseen kartoitettiin.
Opetusteknologian kehittyminen tulevaisuudessa keskittyy varmasti paitsi laitteiden myös verkko-opetussovellusten ja sitä kautta sosiaalisen median mukaantuloon yhä voimakkaammin. Myös pilvipalveluista saatavat erilaiset palvelut tulevat lisääntymään jatkossa. Tulevaisuudessa opetusteknologian yhä kehittyessä jäämme odottamaan, mitä oikeasti tulee tapahtumaan? Syrjäyttävätkö tablettitietokoneet kynän ja kumin? Onko opiskelija enää jatkossa vain virtuaaliopiskelija luokkahuoneessa ja opettaja verkkomentor, joka antaa palautetta oppilaalle verkossa oppimisesta?