Suunnittelutarveratkaisu : Laajennettu rakennuslupaharkinta
Kananen, Johanna (2013)
Kananen, Johanna
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087279
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087279
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on suunnittelutarveratkaisu ja sen myöntämisen edellytykset. Vuonna 2000 voimaan tulleessa maankäyttö- ja rakennuslaissa suunnittelutarvealue korvasi rakennuslaissa olleen taajamakäsitteen laajentuen samalla koskemaan myös haja-asutusta. Maankäyttö- ja rakennuslain tavoitteena oli samalla vahvistaa kunnallista itsehallintoa siirtämällä päätäntävaltaa enemmän kunnille. Suunnittelutarvealueelle rakentaminen edellyttää suunnittelutarveratkaisua, jonka myöntäminen on kunnallista viranomaisharkintaa.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mitä suunnittelutarveratkaisu tarkoittaa. Tavoitteena on myös selvittää Oulun seutu -yhteistyöorganisaatioon kuuluneiden kuntien osalta, kuinka usein annettuihin suunnittelutarveratkaisuihin haetaan muutosta Oulun hallinto-oikeudesta sekä kuinka usein muutoksenhakijana on Pohjois-Pohjanmaan ELY. Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä ovat lainoppi ja laadullinen tutkimus. Käytännön näkökulmaa työhön saatiin haastattelemalla Pohjois-Pohjanmaan ELY:n alueidenkäyttöyksikön arkkitehtiä sekä tutkimalla Oulun hallinto-oikeuden antamia ratkaisuja Oulun seudun kuntien osalta. Työssä on käytetty haastattelusta saatuja sekä oikeustapauksia tutkimalla kerättyjä tilastotietoja. Keskeisimpänä lähteenä on maankäyttö- ja rakennuslaki. Lähteinä ovat myös aiheeseen liittyvät muu lainsäädäntö sekä asetukset, lain esityöt, ympäristöministeriön selvitykset sekä oikeuskirjallisuus.
Kunta voi ohjata alueensa maankäyttöä ja rakentamista määrittelemällä rakennusjärjestyksessä tai oikeusvaikutteisessa yleiskaavassa suunnittelutarvealueita. Tällainen alue on esimerkiksi voimakkaan rakentamispaineen alue, jonka käyttöönotto vaatii suunnittelua. Suunnittelutarvealue voi olla myös maisemallisesti tai kulttuurillisesti arvokas alue, jota on tarpeen suojella. Pääsääntöisesti rakentaminen suunnittelutarvealueelle vaatii asemakaavoitusta, mutta maankäyttö- ja rakennuslain 137 §:n mukaisten erityisten edellytysten täyttyessä, rakentaminen on mahdollista myös ilman kaavaa. Suunnittelutarveratkaisujen laillisuusvalvonta on yksi elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen tehtävistä. ELY:n tehtävä on valvoa myös, että valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet huomioidaan kaavoituksessa, rakentamisessa ja alueiden käytössä. Lisäksi ELY ohjaa kunnan alueiden käytön suunnittelua ja rakennustoimen järjestämistä. Muutoksenhaku suunnittelutarveratkaisuasioissa tapahtuu hallinto-oikeudessa. Päätöksestä saa valittaa se, jolla on asiassa valitusoikeus. Vuosina 2009 ‒ 2012 Oulun seudun suunnittelutarveratkaisusta tehtiin hallinto-oikeuteen 10 ‒ 18 valitusta vuodessa, joista ELY:n tekemiä oli 3 ‒ 13 kappaletta. Oikeuskäytäntö ratkaisuissa ELY:n tekemissä valituksissa oli päätöksen kumoaminen, kun vastaavasti yksityisten tekemissä valituksissa annettua päätöstä ei yleensä lähdetty muuttamaan. Tulevaisuudessa myönteisten suunnittelutarveratkaisujen määrä tulee vähenemään, sillä Oulu kaavoittaa kaikki siihen liittyneet uudet alueet, jolloin tarvetta suunnittelutarveratkaisuille ei enää ole.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mitä suunnittelutarveratkaisu tarkoittaa. Tavoitteena on myös selvittää Oulun seutu -yhteistyöorganisaatioon kuuluneiden kuntien osalta, kuinka usein annettuihin suunnittelutarveratkaisuihin haetaan muutosta Oulun hallinto-oikeudesta sekä kuinka usein muutoksenhakijana on Pohjois-Pohjanmaan ELY. Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä ovat lainoppi ja laadullinen tutkimus. Käytännön näkökulmaa työhön saatiin haastattelemalla Pohjois-Pohjanmaan ELY:n alueidenkäyttöyksikön arkkitehtiä sekä tutkimalla Oulun hallinto-oikeuden antamia ratkaisuja Oulun seudun kuntien osalta. Työssä on käytetty haastattelusta saatuja sekä oikeustapauksia tutkimalla kerättyjä tilastotietoja. Keskeisimpänä lähteenä on maankäyttö- ja rakennuslaki. Lähteinä ovat myös aiheeseen liittyvät muu lainsäädäntö sekä asetukset, lain esityöt, ympäristöministeriön selvitykset sekä oikeuskirjallisuus.
Kunta voi ohjata alueensa maankäyttöä ja rakentamista määrittelemällä rakennusjärjestyksessä tai oikeusvaikutteisessa yleiskaavassa suunnittelutarvealueita. Tällainen alue on esimerkiksi voimakkaan rakentamispaineen alue, jonka käyttöönotto vaatii suunnittelua. Suunnittelutarvealue voi olla myös maisemallisesti tai kulttuurillisesti arvokas alue, jota on tarpeen suojella. Pääsääntöisesti rakentaminen suunnittelutarvealueelle vaatii asemakaavoitusta, mutta maankäyttö- ja rakennuslain 137 §:n mukaisten erityisten edellytysten täyttyessä, rakentaminen on mahdollista myös ilman kaavaa. Suunnittelutarveratkaisujen laillisuusvalvonta on yksi elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen tehtävistä. ELY:n tehtävä on valvoa myös, että valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet huomioidaan kaavoituksessa, rakentamisessa ja alueiden käytössä. Lisäksi ELY ohjaa kunnan alueiden käytön suunnittelua ja rakennustoimen järjestämistä. Muutoksenhaku suunnittelutarveratkaisuasioissa tapahtuu hallinto-oikeudessa. Päätöksestä saa valittaa se, jolla on asiassa valitusoikeus. Vuosina 2009 ‒ 2012 Oulun seudun suunnittelutarveratkaisusta tehtiin hallinto-oikeuteen 10 ‒ 18 valitusta vuodessa, joista ELY:n tekemiä oli 3 ‒ 13 kappaletta. Oikeuskäytäntö ratkaisuissa ELY:n tekemissä valituksissa oli päätöksen kumoaminen, kun vastaavasti yksityisten tekemissä valituksissa annettua päätöstä ei yleensä lähdetty muuttamaan. Tulevaisuudessa myönteisten suunnittelutarveratkaisujen määrä tulee vähenemään, sillä Oulu kaavoittaa kaikki siihen liittyneet uudet alueet, jolloin tarvetta suunnittelutarveratkaisuille ei enää ole.