TOBI-elementtikehäsillan erikoistarkastus ja korjaussuunnittelu : Tykkitien alikulkukäytävä
Tulokas, Jukka (2013)
Tulokas, Jukka
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087222
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087222
Tiivistelmä
Työn tilaaja on Espoon kaupunki ja sen tuottaa Sito Oy. Työn tavoitteena on tehdä Espoossa Merituulentiellä sijaitsevaan Tykkitien alikulkukäytävään erikoistarkastus sekä korjaussuunnitelma ja avata lukijalle työssä tehtyjä toimenpiteitä. Työssä esitellään myös yleistietoa silloista ja niiden korjaustarpeesta.
Työn taustalla on sillalle aikaisemmin tehty tarkastus, jossa on todettu sillalla olevan niin paljon vaurioita, että seuraava toimenpide on sillan erikoistarkastus ja korjaussuunnittelu.
Työssä sovelletaan Sito:n yleisiä menetelmiä erikoistarkastus- sekä korjaussuunnittelutyössä yhdessä muiden tieteellisten materiaalien ja säädöksien kanssa. Tutkimusmenetelminä olivat pääasiassa erilaiset betoniteknologiset menetelmät, jotka suoritettiin erikoistarkastuksen yhteydessä siltapaikalla sekä Hämeen ammattikorkeakoulun, Betonialan Ohuthiekeskus FCM:n ja Envitop Oy:n laboratorioissa. Käytettyjä aineistoja olivat mm. eri SFS standardit, eurokoodit ja niiden soveltamisohjeet, liikenneviraston ohjeet ja mallit.
Työn päätuloksena voidaan pitää korjaussuunnitelmaa, jonka mukaan kohde tullaan korjaamaan, sekä opetustarkoituksessa toimivaa opinnäytetyötä. Työssä silta todettiin kunnoltaan vielä korjauskelpoiseksi ja korjaus tullaan mahdollisesti tekemään. Korjauksen voi kuitenkin vielä perua Merituulentielle tehtävä katusuunnittelu, joka voi muuttaa nykyisten väylien määrää tai kokoa niin, että silta ei ole riittävän suuri ja se pitää purkaa. Jatkotoimenpiteinä Espoon kaupunki odottaa katusuunnittelun valmistusta ja päättää tilaajana katusuunnittelun yhteydessä onko silta alimittainen tuleviin tarpeisiin nähden. Mikäli silta päätetään säilyttää, niin korjaustyö suoritetaan mahdollisesti kesällä 2014.
Työn taustalla on sillalle aikaisemmin tehty tarkastus, jossa on todettu sillalla olevan niin paljon vaurioita, että seuraava toimenpide on sillan erikoistarkastus ja korjaussuunnittelu.
Työssä sovelletaan Sito:n yleisiä menetelmiä erikoistarkastus- sekä korjaussuunnittelutyössä yhdessä muiden tieteellisten materiaalien ja säädöksien kanssa. Tutkimusmenetelminä olivat pääasiassa erilaiset betoniteknologiset menetelmät, jotka suoritettiin erikoistarkastuksen yhteydessä siltapaikalla sekä Hämeen ammattikorkeakoulun, Betonialan Ohuthiekeskus FCM:n ja Envitop Oy:n laboratorioissa. Käytettyjä aineistoja olivat mm. eri SFS standardit, eurokoodit ja niiden soveltamisohjeet, liikenneviraston ohjeet ja mallit.
Työn päätuloksena voidaan pitää korjaussuunnitelmaa, jonka mukaan kohde tullaan korjaamaan, sekä opetustarkoituksessa toimivaa opinnäytetyötä. Työssä silta todettiin kunnoltaan vielä korjauskelpoiseksi ja korjaus tullaan mahdollisesti tekemään. Korjauksen voi kuitenkin vielä perua Merituulentielle tehtävä katusuunnittelu, joka voi muuttaa nykyisten väylien määrää tai kokoa niin, että silta ei ole riittävän suuri ja se pitää purkaa. Jatkotoimenpiteinä Espoon kaupunki odottaa katusuunnittelun valmistusta ja päättää tilaajana katusuunnittelun yhteydessä onko silta alimittainen tuleviin tarpeisiin nähden. Mikäli silta päätetään säilyttää, niin korjaustyö suoritetaan mahdollisesti kesällä 2014.