Hybridisovellukset laivajärjestelmissä
Sohlberg, Sami (2013)
Sohlberg, Sami
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087178
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087178
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia eri hybridisovelluksia laivajärjestelmiin. Työ tehtiin Arctech Helsinki Shipyard Oy:n toimeksiannosta. Eri säädökset ja direktiivit pakotta-vat laivanrakentajat tarjoamaan vähäpäästöisempiä ratkaisuja, joita on pystytty toteutta-maan hybridisovelluksilla. Hybridisovellukset kiinnostavat varustamoita niillä saavutettavien säästöjen takia. Lisäksi luonnonsuojelu on noussut merkittävään asemaan ilmaston lämpenemisestä johtuen.
Työn alkuosassa käsitellään laivan eri järjestelmiä sekä vaihtoehtoisia energialähteitä. Työn keskiosassa käydään läpi hybridijärjestelmien soveltamista laivan eri järjestelmissä. Lopussa kerrotaan tämänhetkisistä hybridisovelluksista laivoissa.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuustutkimuksena. Työssä keskityttiin hybridisovelluksiin, jotka sopisivat noin 100 metrin pituisiin offshore-aluksiin. Jäänmurtotilanteissa oli tarkoitus pysyä nykyisessä energiantuottomuodossa, koska tällöin tehontarve on suuri. Työn tarkoi-tuksena ei ollut luoda uusia ratkaisuja, vaan kartoittaa hybridisovelluksien tämänhetkinen tilanne.
Työn alkuosassa käsitellään laivan eri järjestelmiä sekä vaihtoehtoisia energialähteitä. Työn keskiosassa käydään läpi hybridijärjestelmien soveltamista laivan eri järjestelmissä. Lopussa kerrotaan tämänhetkisistä hybridisovelluksista laivoissa.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuustutkimuksena. Työssä keskityttiin hybridisovelluksiin, jotka sopisivat noin 100 metrin pituisiin offshore-aluksiin. Jäänmurtotilanteissa oli tarkoitus pysyä nykyisessä energiantuottomuodossa, koska tällöin tehontarve on suuri. Työn tarkoi-tuksena ei ollut luoda uusia ratkaisuja, vaan kartoittaa hybridisovelluksien tämänhetkinen tilanne.