VIITTOISINKO? : Kartoitus tukiviittomaopetuksen vaikuttavuudesta Turun kaupungin päiväkodeissa
Hagström, Leena; Allén, Jenni (2013)
Hagström, Leena
Allén, Jenni
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087166
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087166
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Allén, Jenni & Hagström, Leena. Viittoisinko? Kartoitus tukiviittomaopetuksen vaikuttavuudesta Turun kaupungin päiväkodeissa. Kevät 2013, 53 sivua, 2 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Viittomakielentulkin koulutusohjelma, viittomakielentulkki (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa tukiviittomien käytön ja tukiviittomaopetuksen vaikuttavuutta Turun kaupungin päiväkodeissa. Vaikuttavuudella tarkoitamme sitä, miten tukiviittomat on otettu käyttöön päiväkodeissa ja miten ne näkyvät päiväkodin arjessa. Halusimme myös selvittää, millaiset valmiudet päiväkodeilla on vastaanottaa tukiviittomia tarvitseva lapsi. Keskityimme lastentarhanopettajien näkemyksiin ja kokemuksiin tukiviittomien käytöstä ja opetuksesta. Tavoitteenamme oli myös kartoittaa henkilökunnan lisäkoulutuksen tarve.
Kvantitatiivisen kyselytutkimuksen avulla pyrimme selvittämään tukiviittomien käyttöön ja opetukseen liittyviä haasteita. Tutkimuksessa käytetty aineisto kerättiin sähköisesti Webropol-kyselynä syksyllä 2012. Kyselylomake sisälsi monivalintakysymyksiä ja avoimia kysymyksiä. Kyselyn kohderyhmäksi valikoituivat Turun kaupungin päiväkodit. Kyselyyn vastasivat pääasiassa jokaisen lapsiryhmän vastaavat lastentarhanopettajat.
Kyselyyn vastasi 72 henkilöä. Tutkimuksesta selvisi, että teoriatietoa tukiviittomien käytön perusteista tarvittaisiin lisää. Tällä hetkellä päiväkotien valmiudet vastaanottaa tukiviittomia tarvitseva lapsi eivät aina ole riittävät. Turun kaupungin päiväkodeissa tukiviittomaopetuksen vaikuttavuutta tulisi lisätä. Lastentarhanopettajat ovat kiinnostuneita osallistumaan tukiviittomakoulutukseen, jos koulutus järjestetään työajalla työnantajan toimesta.
Asiasanat: kyselytutkimus, päiväkoti, tukiviittomaopetus, tukiviittomat, vaikuttavuus
Allén, Jenni & Hagström, Leena. Viittoisinko? Kartoitus tukiviittomaopetuksen vaikuttavuudesta Turun kaupungin päiväkodeissa. Kevät 2013, 53 sivua, 2 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Viittomakielentulkin koulutusohjelma, viittomakielentulkki (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa tukiviittomien käytön ja tukiviittomaopetuksen vaikuttavuutta Turun kaupungin päiväkodeissa. Vaikuttavuudella tarkoitamme sitä, miten tukiviittomat on otettu käyttöön päiväkodeissa ja miten ne näkyvät päiväkodin arjessa. Halusimme myös selvittää, millaiset valmiudet päiväkodeilla on vastaanottaa tukiviittomia tarvitseva lapsi. Keskityimme lastentarhanopettajien näkemyksiin ja kokemuksiin tukiviittomien käytöstä ja opetuksesta. Tavoitteenamme oli myös kartoittaa henkilökunnan lisäkoulutuksen tarve.
Kvantitatiivisen kyselytutkimuksen avulla pyrimme selvittämään tukiviittomien käyttöön ja opetukseen liittyviä haasteita. Tutkimuksessa käytetty aineisto kerättiin sähköisesti Webropol-kyselynä syksyllä 2012. Kyselylomake sisälsi monivalintakysymyksiä ja avoimia kysymyksiä. Kyselyn kohderyhmäksi valikoituivat Turun kaupungin päiväkodit. Kyselyyn vastasivat pääasiassa jokaisen lapsiryhmän vastaavat lastentarhanopettajat.
Kyselyyn vastasi 72 henkilöä. Tutkimuksesta selvisi, että teoriatietoa tukiviittomien käytön perusteista tarvittaisiin lisää. Tällä hetkellä päiväkotien valmiudet vastaanottaa tukiviittomia tarvitseva lapsi eivät aina ole riittävät. Turun kaupungin päiväkodeissa tukiviittomaopetuksen vaikuttavuutta tulisi lisätä. Lastentarhanopettajat ovat kiinnostuneita osallistumaan tukiviittomakoulutukseen, jos koulutus järjestetään työajalla työnantajan toimesta.
Asiasanat: kyselytutkimus, päiväkoti, tukiviittomaopetus, tukiviittomat, vaikuttavuus