Työtyytyväisyyden ja motivaation tila yrityksessä Makuuni Oy
Metsoila, Liisa (2013)
Metsoila, Liisa
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087134
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087134
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia elokuvavuokrausalan yrityksen Makuuni Oy:n myyjien työtyytyväisyyttä ja motivaation sen hetkistä tilaa. Tavoitteena oli saada selkeä kuva sen hetken työtyytyväisyydestä sekä arvioida, mitkä tekijät motivoivat myyjiä parhaiten. Saatujen tulosten perusteella pohdittiin tapoja, millä ongelmakohtia voitaisiin parantaa. Kyselyssä osa-alueina oli työilmapiiri, työhön perehdyttäminen, vaikuttamismahdollisuudet, esimiestyö, sisäinen viestintä ja motivoituminen.
Tutkielman teoreettisessa osuudessa käsiteltiin työtyytyväisyyden osatekijöitä sekä motivaatioon vaikuttavia tekijöitä. Teoria pohjautui suurimmalta osin aiempiin työtyytyväisyystutkimuksiin ja motivaatioteorioihin.
Empiirisessä osuudessa mitattiin myyjien tyytyväisyyttä ja motivoitumista työhön. Opinnäytetyön tarkoituksena oli sähköisen lomakkeen avulla hankkia tietoa yrityksen työntekijöiltä. Kyselyn ulkopuolelle rajattiin liikkeiden myymäläpäälliköt. Kysely lähetettiin jokaisen myymälän sähköpostiin huhtikuussa 2013 ja vastausaikaa kyselyyn annettiin noin viikon verran.
Tutkimuksessa selvisi, että Makuuni Oy:n myyjät ovat jokseenkin tyytymättömiä työssään eikä heidän työmotivaationsa tila ollut aivan toivotulla tasolla. Tästä huolimatta selvisi, että työntekijöiden sisäinen motivaatio oli hyvä ja työntekijät tulivat myös hyvin toimeen työkavereidensa kanssa. Merkittävimmiksi kehityskohteiksi tutkimuksessa ilmeni esimiestyö, sisäinen viestintä, palautteenanto sekä tulospalkkaus. Saatujen tulosten pohjalta Makuuni Oy:lle tehtiin näistä kohdista kehitysehdotuksia.
Tutkielman teoreettisessa osuudessa käsiteltiin työtyytyväisyyden osatekijöitä sekä motivaatioon vaikuttavia tekijöitä. Teoria pohjautui suurimmalta osin aiempiin työtyytyväisyystutkimuksiin ja motivaatioteorioihin.
Empiirisessä osuudessa mitattiin myyjien tyytyväisyyttä ja motivoitumista työhön. Opinnäytetyön tarkoituksena oli sähköisen lomakkeen avulla hankkia tietoa yrityksen työntekijöiltä. Kyselyn ulkopuolelle rajattiin liikkeiden myymäläpäälliköt. Kysely lähetettiin jokaisen myymälän sähköpostiin huhtikuussa 2013 ja vastausaikaa kyselyyn annettiin noin viikon verran.
Tutkimuksessa selvisi, että Makuuni Oy:n myyjät ovat jokseenkin tyytymättömiä työssään eikä heidän työmotivaationsa tila ollut aivan toivotulla tasolla. Tästä huolimatta selvisi, että työntekijöiden sisäinen motivaatio oli hyvä ja työntekijät tulivat myös hyvin toimeen työkavereidensa kanssa. Merkittävimmiksi kehityskohteiksi tutkimuksessa ilmeni esimiestyö, sisäinen viestintä, palautteenanto sekä tulospalkkaus. Saatujen tulosten pohjalta Makuuni Oy:lle tehtiin näistä kohdista kehitysehdotuksia.