Mobiilipelin intuitiivisen käyttöliittymän suunnittelu
Harvisalo, Suvi (2013)
Harvisalo, Suvi
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087118
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087118
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee käyttöliittymäsuunnittelua. Tämän laajan alan sisällä projekti keskittyy kosketusnäytöllisten mobiililaitteiden käyttöliittymien suunnitteluun. Käyttö-liittymä on rajapinta ihmisen ja koneen välillä, jonka kautta ihminen on vuorovaikutuk-sessa laitteen ohjelmistojen ja laitteiston kanssa. Näppäimistö ja hiiri ovat hyviä esi-merkkejä laitteiston käyttöliittymästä, joiden kautta käyttäjä antaa käskyjä tietokoneel-le. Ohjelmistotasolla käyttöliittymällä tarkoitetaan eri toiminnallisuuksien sijoittamista ohjelmiston sisällä ja ruudulla näkyvällä osiolla. Tavoitteena oli käydä läpi kosketus-käyttöliittymien käytäntöjä ja mahdollisia huonon käyttöliittymäsuunnittelun vaaroja. Projektin päämääränä on myös toimivan käyttöliittymän suunnittelu mobiilipelille.
Aihetta käsitellään esimerkkien kautta ja projektin edetessä peliprojektin käyttöliitty-män suunnitelma muodostuu. Lopuksi käyttöliittymä toteutetaan käyttäen 3ds Max
-mallinnusohjelmistoa, Photoshop-kuvankäsittelyohjelmistoa ja Unity-pelienkehitystyökalua.
Projekti onnistui hyvin, mutta käyttöliittymän testaus jäi vähäiseksi ohjelmistojen puut-teellisuuden takia. Tämä tilanne ohjelmistojen kanssa lisäsi käyttöliittymäsuunnitteluun haasteita. Tästä johtuen käyttöliittymän testaussovellus suoritetaan tällä hetkellä vain pc-ympäristössä. Kosketusnäytöt yleistyvät nopeasti, ja käyttöliittymäsuunnitteluun liittyvät markkinat kasvat, minkä vuoksi näistä taidoista on tulevaisuudessa hyötyä.
Aihetta käsitellään esimerkkien kautta ja projektin edetessä peliprojektin käyttöliitty-män suunnitelma muodostuu. Lopuksi käyttöliittymä toteutetaan käyttäen 3ds Max
-mallinnusohjelmistoa, Photoshop-kuvankäsittelyohjelmistoa ja Unity-pelienkehitystyökalua.
Projekti onnistui hyvin, mutta käyttöliittymän testaus jäi vähäiseksi ohjelmistojen puut-teellisuuden takia. Tämä tilanne ohjelmistojen kanssa lisäsi käyttöliittymäsuunnitteluun haasteita. Tästä johtuen käyttöliittymän testaussovellus suoritetaan tällä hetkellä vain pc-ympäristössä. Kosketusnäytöt yleistyvät nopeasti, ja käyttöliittymäsuunnitteluun liittyvät markkinat kasvat, minkä vuoksi näistä taidoista on tulevaisuudessa hyötyä.